2020. április 23., csütörtök

GALÉRIA KVÍZ XXI.


Ó, igen! Ez éppen az, aminek látszik: egy kupac kaki. Kicsit vulgárisabban, egy nagy szar. Gyanítom, a Galéria-kvíz ínyenceinek már ennyi is elég, hogy megfejtsék a mai feladványt, de szokás szerint azért fontoskodom még egy sort. Eszmefuttatásom fókuszában természetesen a fenti objektum marad. Sok évvel ezelőtt egy kiállítás előkészítése miatt, amelyet a mai feladvány tárgyát képező múzeumtól pár száz méterre rendeztek, többször vissza kellett jönnöm ebbe a városba. Már az első alkalommal benéztem a híres képtárba, és meglepve tapasztaltam, hogy a kakis kép (amely egyébként szarvasmarhákat ábrázol, az ürülék csupán apró, ám fontos részlet) vagy háromméternyi magasságban lógott egy sor festmény fölött. Meggyőződésem, hogy ez a kép valójában a perspektíváról szól, vagy szebben mondva a távlattanról. Elképzelem a festőt, mekkora gyönyörűséget okozhatott neki, ahogyan a távlattan révén egymás mellé kerülő tárgyak egyforma méretűvé válnak, például a kaki tetején sétáló légy ugyanakkorává, mint a horizonton tündöklő templomtorony. Igen, a perspektíva és a horizont összetartozó fogalompár. Egymás nélkül elképzelhetetlenek. Ha egy perspektívával foglalkozó képen a horizont nem a szemmagasságban van, az engem kedélybeteggé tesz. Küldtem egy e-mailt a múzeumba, amelyben szóvá tettem a kép ügyetlen elhelyezését. Néhány hónappal később, amikor újra a városban jártam, megint benéztem a múzeumba, ekkor már tökéletes volt a festmény pozíciója. Természetesen így is lefotóztam. Nem tudom, volt-e közöm a helycseréhez, ha igen, akkor azt nem kis büszkeséggel vállalom. Azok számára, akik esetleg a tehénkakis képről nem jöttek rá, hol jártam, ideteszem a múzeum többi hájlájtját is.  











1 megjegyzés:

Archit3ct írta...

Hága, Mauritshuis. Nem jártam még itt, de kellene...