2017. június 16., péntek

SZEMZUG



Szemzug. A szemhéj, az orrnyereg és a szemöldök közti háromszög alakú mélyedés. Többnyire erős árnyékban van. Nem könnyű plasztikusan lerajzolni. Hogy térben legyen. Nem nagyon értettem, mit jelent a térben levés. Figyeld meg, hogy csinálták mások, mondta, például ez a német, és a kezembe nyomott egy kicsi könyvet. Ifj. Hans Holbein angliai portrérajzai a Windsor Gyűjteményből. Máig őrzöm, pedig régen, valamikor a hatvanas évek vége felé kaptam. Vasárnaponként felvonatoztam Pestre, meglátogattam az Aradi utcai műteremben, megmutattam új rajzaimat, megcsodáltam olajfestékszagú képeit, még inkább tealevél illatú lányait, aztán átmentem a Szépművészetibe szemzugokat gyűjteni. Akkor sem szimmetrikus, ha szemből festik, emlékeztem a szavaira, az arc és persze a szemzug sem. Igaz: a Múzeum, az Aradi utca és a Nyugati közti terület minden szembejövőjén ellenőriztem. Máig ezt a térképből kimetszett szabálytalan szemzug formát látom a Gerzson képek lebegő sötét háromszögeiben. 
(A fenti írás a Vigadóban rendezett Gerzson kiállítás katalógusában jelent meg, a megnyitón a Fecskeszárnyak című verset mondtam, amely ide kattintva újra elolvasható. Köszönet Gerzson Sárinak a fotókért.)


Nincsenek megjegyzések: