Tehát még egyszer: 20110731/3428/H21. Ez egy
hangya személyi száma, a legkisebb hangyáé, a minden hangyánál kisebb hangyáé,
aki kiszemelte a karcsú fűszálak közül a legkarcsúbbat és a magasak közül a
legmagasabbat. Nekigyürkőzött, hogy megmássza. A hegyéről szétnézhetne –
gondolta –, láthatná, amit lent a növények és a göröngyök eltakarnak: a
körpanorámát! Az igazit!
A hangyát amúgy Iminek hívják. Imi egy
Szabados Árpád-mese hőse.
Nem akarnék kérkedni azzal, hogy ismerek ám
egy másik fabulás festőt is, csak azért kell előhozakodnom vele mégis, mert
nekem annyira Szabados. Nemcsak azért, mert egyforma észjárásúnak hiszem őket
(zömmel állatmesében utaznak és többnyire a konvenciók ellenében), de a
komolyságban meg így külsőre is hajaznak egymásra. Bocs, a hajazást majd le
kell cserélni (szakállaznak?): Leonardo da Vincinek hívják az illető kollégát.
Neki is van egy hangyás meséje.
Egy kedvesnek tartott munkáját – újra Árpádnál
vagyok – egy kakaskukorékolás ihlette. Fontos forrás lehetett a reggeli
kakasszó, mert részletesen elmesélte valahol, mennyire készült rá, tudniillik
arra, hogy majd egyszer a kakasra ébred. Apró bökkenő, hogy a nevezetes képen
se kakast, se reggelt, se kukorékolást nem látni. Szépséges laudátori feladvány
lenne megfejteni a többi képet is, azokat is, amelyekhez az amúgy eredendően
szemérmes művész nem fűz magyarázatot. A szemérmes szót persze vissza is vonathatnák
velem az életmű tetemes hányadát kitöltő (vagy csupán az emlékezetünk
korrigálja tetemessé?) genitáliaábrázolatok okán, de kötöm az ebet a karóhoz:
mi volna, ha nem szemérem az a belső hangokra figyelő és a trendekre a
legkevésbé sem ügyelő piktúra, amit művel?
És piktúra-e egyáltalán? Amikor az alkotás
folyamatát és eredményét nehéz elválasztani egymástól, s így a művész és a mű
közti határvonal megrajzolhatatlan, azzal nehezen tud mit kezdeni a
művészetelmélet. Árpád (a keresztnév forszírozása is a személyes attitűdöt
hangsúlyozza) szándékosan mond le azokról a köztes eszközökről, amelyek
akadályai lehetnek a személyiség és a mű közvetlen összeépülésének.
Na ja, a művészetelmélet, de a laudátornak
mégiscsak neki kell veselkednie. Akár nézem, akár csak felidézem (mostanában
sokat nézem és memorizálom), legtöbbször leragadok ott, hogy milyen lehetett
csinálni. Az eredményt látva el tudom képzelni a létrehozó folyamatot, valahogy
sokkal inkább át tudom élni, mint bárki más esetén. Az a gyanúm, hogy Árpád sem
az eredményre koncentrál, őt is inkább a folyamat izgatja, ami egyáltalán nem
az a görcsös, vajúdós, önmarcangolós dolog, ahogy a rossz regényekben van,
hanem valami nagyon természetes, magától értetődő…
Tudatosan ösztönös, ami így első hallásra
fából vaskarika, ám ha mégis érteni akarjuk, pláne ha meg is akarnók magyarázni
– meg kéne, mert Árpád az ilyen dolgokkal sosem
tréfál –, akkor valami olyasmiről kellene értekeznünk,
mily szigorúan figyel arra, nehogy holmi elméletek, prekoncepciók megzavarják a
ceruza vagy az ecset mozgását. Hogy a kéz járását meg ne előzze a tudaté.
Legföljebb a tudatalattié. Egyszerűbben: arra figyel, hogy ne figyeljen. A cél
elég nyilvánvaló, akár programnak is nevezhető: le kell bontani azokat a
falakat, amelyeket az alkotó és az alkotás közé a művészeti elméletek húznak. Nomen est omen: szabaddá tenni,
felszabadítani a konvencióktól a képrögzítés aktusát. A képzőművészet
romlatlan, primer nyelvtana érdekli, a perspektivisták előtti perspektívák, a
történetmesélők előtti történetek, az iskolaalapítások előtti iskolák. Azok a
források, amelyek motívumaikban és technikáikban nem az esztétikumra, hanem az
energiára koncentráltak. Az erő igézetét hozták a szépség helyett és fütyültek
a konvenciók által ízlésesnek, gyönyörködtetőnek ítélt sablonokra. Hogy mikre
még, azt momentán nem firtatnám, mert csupa olyasmi kerülne szóba, amit az
akadémizmus gyűjtőfogalom ír le a legpontosabban, s pillanatok alatt
átalakulhatnánk székfoglaló összejövetelből székbillentő szeánsszá. Árpád
egyébként úgy negligálja a perspektíva törvényeit, hogy közben a geometria
legtanultabb professzorai közé számít, úgy hántja le magáról a tradicionális
művészképzés nyűgét, hogy közben rektorként irányítja azt, úgy hány fittyet a
művészettudományos görcsökre, hogy közben doktori iskolát igazgat. Vagy tette,
amíg hagyták.
„Nova
invenzione di speculazione”, vagyis a vizsgálódás új
módszere – ajánlotta az imént emlegetett másik állatmeseírónk, Leonardo, mintha
programot akart volna adni a művészet megújítására, melynek lényege, hogy
vakolatfoltokban, felhőgomolyokban, színes kavicsokban a művészi képzelet új,
gazdag imágókra lelhet. Az ő pályájának is fontos kiegészítője volt a tanítás
(uram bocsá’: saját akadémiát is alapított) s Árpád esetében sem választható el
egymástól a kettő.
GYIK – ez nem állat, hanem a Gyermek és
Ifjúsági Képzőművészeti Műhely, bár nem kizárt, hogy a gyíkokkal való
foglalatosság is része volt a képzésnek. „Érdekes formájuk volt, az egyik
jánosbogárra, a másik gyíkra, a harmadik verébre emlékeztetett. Gyorsan
változtak. A karcsú gyík teknősbékára kezdett hasonlítani, a veréb meghízott és
testes kacsaformát öltött, míg a jánosbogár teljesen eltűnt, óriási formátlan
folttá nőtt.” Nem a Leonardo-idézetet folytattam, hanem egy Árpád-mesét. Nem
csodálkoznék persze, ha a GYIK tantervében ráakadnék az imént taglalt leonardói
módszerre. De engem azért állítottak ide a legkarcsúbb és legmagasabb fűszál
csúcsára, hogy azt a bizonyos körpanorámát meséljem el. Az igazit. Ráadásul
minél pontosabban.
Mesélem: Grafikusdiploma a Képzőn.
Szentiványi, Ék, Raszler. Tanár az Apáczaiban, Derkó-szakkör Újpesten Banga
Ferivel (ott ismertem meg, aláfestésül Feri a Cinege cipőjét szavalta), aztán a már emlegetett GYIK a Galériában,
a Mozgó Világ képzőművészeti
szerkesztője, persze a régi Mozgóé, tanár, majd tíz évre rá rektor a Képzőn.
Választott rektor. Úgy tessék érteni, hogy nem fölülről kinevezett.
Munkácsy-díj, érdemes művész, díjak és fődíjak Miskolcon a Grafikai Biennálén,
Salgótarjánban és Rijekában a rajzbiennálékon, Kassán és Ankarában a Festészeti
Biennálén, Krakkóban és Ljubljanában. Aki otthon van a szakmában, tudja, mit
jelentenek ezek. Ösztöndíjas Rómában, Bonnban, tiszteletbeli professzor az
Indiana Egyetemen, itthon a Széchenyi Professzori Ösztöndíj az övé, a Szalay
Lajos-díj és az MMA-tagság. Széket foglalni benne, tudjuk, szükséges formaság,
a laudálónak viszont a lassan legörbülni kezdő fűszál legvégén igencsak
megtisztelő, hogy részese lehet e tortúrának. Hogy részese lehetett. Köszönet
érte.
(Elhangzott
2015. március 13-án a Pesti Vigadóban Szabados Árpád akadémiai székfoglaló
előadása előtt. és megjelent a Szent Rinocérosz gyermekei című könyvben, a Typotex Kiadónál 2017 júniusában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése