Mert van itt,
kérem egy másik világ. Egy másmilyen, amiben másként történnek a dolgok, nem
jobban vagy rosszabbul, másképp, ráadásul nem is történnek, vannak, mert a
történés valami időbeliséget feltételezne, hogy repüljön a jelenések fölött az
a szárnyas idő, meg minden míve, de ezek fölött nem száll, nem lebeg, meg sem
moccan. Olyan, mint a sláger, az elakadt hanglemeztűjével: megáll az idő. Na persze az alkotó sem öregszik, izmusok
jönnek, mennek, dagadó izmú izmusok, némelyik visszatér, mintha itt hagyta
volna a pipáját (ami amúgy nem is pipa), vagy azért, hogy visszaakassza a
kölcsönvett piszoárt, beleütközik az ajtóban a posztmodernbe, kalapot emel,
mintha régi ismerős lenne, mindenki ismer mindenkit, valami bezárt kocsmából,
kávéházból, filmstúdióból, a Brazilból, vagy a Veronikából, vagy abból a nagy
deszkatákolmányból, ami a Nagymamák tengerpartján áll. Odol. 84. Biplán és
kalapos puttó.
Szóval itt ez a
másik világ, amiben másként vannak a dolgok, nem jobban vagy rosszabbul, de
szerethetőbben, annyi szent. Közünk van hozzájuk, személyes közünk, talán a
részletek teszik, a hozzájuk mesélt anekdoták, a végtelen, mőbiuszcsavarintású
történetek, meg persze a kísérők, olykor szoknyában, máskor meg talpas
poharakba töltve. Tinto rosso és tintorettó. Pálmafás, tengerhabos Delfinia –
ciril betűvel írva – mindig a Hold túlsó oldalán.
Erre már
Robinson is fölteszi a pápaszemét. Könny nem marad szárazon, Napóleon megadja
magát Háry Jánosnak és egy vasúti forgalmistának egy ifjú sellőivadék
elcsavarja a fejét. Egy sellőbakfis. Együtt figyelik a tusba mártott tollhegy
játékát a fehér (olykor kissé samoá árnyalatú) papiroson, a tollszem döccenéseit,
megiramodásait, kanyarvetéseit, hogy a megrajzolt lélegzetvételt, a
szívdobbanást, az erekciót és az elernyedést már ne is mondjam. Úgy is látják.
Lássátok! Feleim!
Nem válogat, őt
választja ki magának Psyché, a hajdani költőnő, naná, hisz tudja, hogy a
legnagyobb cickológust tisztelheti benne (úgy tessék érteni, a művészetek
történetében, de egészen Altamira óta ám, nem formált senki olyan érzéki cicit,
mint ő), aztán Münchausen báró, Lipitlotty, a pesti gavallér, továbbá a
diabolós hölgy, meg a másik, a kitárt kebelű (kedvenc sportod? A száz női
mell!), aki olykor sárkányt legeltet, Cyranóval flörtöl, majd átül az öreg Casanova
kordéjába, vagy pucér üleppel lovagolja az ajtósi-nurenbergai Albrecht Dürer szenvedélyes
rinocéroszát. Művészettörténeti csúcspillanat: a legeslegelső rinocérosz, amely
az Oktogonról érkezett nyílegyenest, de hát hová is…
Lisszabon legyen az utolsó állomás,
Itt szálljon partra a gyönyörű hasonmás,
Valóság, képzelet – nincsen, ki eldöntse?
Indulj el Barótról Dürer Albert öccse!
Ugyanaz az álom kétszer vál valóra:
Szilfadúcba metszve, s verset írva róla.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése