Olvasom a Budakeszi Hírmondó júniusi számában 90 évesen is a Xavér keresztért címmel megjelent
írást. A „történet főhőse”, aki szerénysége okán nem kíván az újságban névvel
szerepelni (sajnos az újságíró is anonim maradt), évtizedek óta viseli gondját
a város belterületén álló keresztnek.
Hogy a Xavér
kereszt jelentős emlékműve városunknak, az abból is sejthető, hogy fél éven belül
másodszor közöl cikket róla a Hírmondó.
Legutóbb 2018 novemberében Ádám Éva írt róla, adatait a Kőrösiné dr. Merkl Hilda
által szerkesztett Budakeszi évszázadai a
harmadik évezred kezdetéig című könyvből véve, a könyv pedig a kereszt
újraállítását, illetve az elveszett bádogkorpusz új, 20. századi műalkotással
történő helyettesítését szorgalmazó Dr. Siklósi Gyula régész, történész
kutatásain alapult.
Kiderül belőle,
hogy a hajdani Kreuzgasse és Waldgasse sarkán (a mai Kossuth utca és Erdő utca
kereszteződésében) már 1768-ban is állt kereszt. A „Xaver Kreuz” egy feliratmaradvány
szerint 1862-ben készült el, és 1915-ben már megvolt körülötte a kovácsoltvas kerítés
is. Az eredeti kereszten egy dél felé néző festett bádogkorpusz volt.
Mivel az eredeti
bádogkorpusz nem maradt fenn, sőt olyan minőségű fénykép sem maradt róla, amely
egy hiteles rekonstrukció kiindulópontja lehetett volna, ezért 1989-ben Siklósi
Gyula felkérte Keresztes Dórát, a Budakeszin élő képzőművészt, készítsen a
kőkeresztre egy új, egyedi művet, egy saját pléhkrisztust.
Keresztes Dóra
szívesen vállalta a megbízást és Siklósi Gyulával folyamatosan konzultálva, munkatársak
segítségével hamarosan elkészítette a korpuszt. Hogy kik vettek részt a műalkotás
létrehozásában, illetve a keresztavatáshoz kapcsolódó munkálatokban, azt a
Xavér kereszt felállításakor kiadott nyomtatott emléklapról másolom: Bereczki
Sándor lakatos, Blaner Antal bádogos, Fecskovics János lakatos, Gellér Mihály
szitanyomó, Hamlschlager György vésnök, Jávorka József kőfaragó, Keresztes Dóra
festő és grafikus, Lukácsy Győző díszítő-szobrász, Márton Sándor kőműves, Dr.
Németh László plébános és Sopp András lakatos. (Az emléklap névsorában
Keresztes Dóra azért szerepel grafikusként is, mert ő készítette az emléklapon
látható és az íráshoz mellékelt metszetet is.) Mindnyájan önzetlenül, fizetséget
nem kérve, arra nem is számítva dolgoztak. Rajtuk kívül még 22 név szerepel az
emléklapon, ők adományukkal segítették a keresztállítást: Beliczay Tamás,
Bucsics Imre, Eszterle László, Halmos Imre, Herczeg Mária, Hunyadvári Lászlóné,
Kardos József, Kóthy István, Kun Éva, Majda Imre, Mészner Antal, Nagy Gáspár,
Németh Józsefné, Orosz István, Páni Ferenc, Remzső László, Somogyi János, ifj.
Sopp András, Dr. Siklósi Gyula, Szekeres József, Tóth-Kovács József.
Az alkotást 1990-ben
(emlékezetem szerint Nagypéntek napján) Dr. Németh László plébános szentelte
föl, a szentelés előtt Siklósi Gyula történeti és régészeti szempontból mutatta
be a keresztet, Nagy Gáspár pedig Keresztes Dóra korpuszát méltatta költői
szavakkal:
„Itt
a kő és bádog találkozása már a századelőtől hagyomány; a hely pedig arra
inspirálta Keresztes Dóra grafikusművészt, hogy valóságos négydimenziós térbe
helyezze a Corpust, hogy a kereszt mind a négy oldala részesüljön a testből. És
a szenvedéstörténet rekvizitumai által a történetből is. A megfeszítés
brutalitásából és a szégyenből. Valószínű, hogy a középkor óta ismeretes
archaikus népi vallásosság tanító és példát elmondó jellege is ihlette a
kínzóeszközök, szerszámok, kellékek bemutatására. A Corpus osztottsága vagy „szétdaraboltsága”
bár meglehet, erősen elüt az emlékezeteinkben élő Pléhkrisztusokétól,
meggyőződésem szerint korszerű és művészi leképezése annak a kornak, melyben
élnünk adatik. Mert benne van az Egész, az Egy és oszthatatlan misztérium utáni
vágyódásunk, töredékességünk is az összes következményeivel együtt.”
A választott
idézet, benne a kellékek sorolása, illetve az osztottságra, a szétdaraboltságra
való utalás segíthet a műalkotás felidézésében, az emlékezésben. Csak idéznünk
lehet, csupán emlékeznünk lehet rá, maga a mű ugyanis megsemmisült. Pontosabban
megsemmisítették. Körülbelül egy évvel a felszentelés után valaki (állítólag
egy, a faluból éppen elköltöző diakónus) festékkel öntötte le a keresztet. Az
illető úgy értelmezte Keresztes Dóra munkáját, hogy azon szabadkőműves jelképek
láthatók. A felszögezett korpusz mellett, ahogyan az európai egyházi
művészetben gyakorta történt, az Arma
Christi motívumai színes bádog-kivágatokként jelentek meg: létra, kalapács,
lándzsa, fogó, töviskorona, korbács, kehely, szivacs és persze a négy szög. Szabadkőműves
jegyekként értelmezni őket balgaság, ahogy a fölhozható másik vád is műveletlenségre
vall, hogy tudniillik ne a magyar művészetből fakadna a szenvedés eszköztárának
kereszten történő megjelenítése. Segesvártól Mezőtelegdig, Siklóstól Vörösberényig,
Nádújfalutól Máriabesnyőig, Mátraverebélytől Gyöngyöspatáig sorolhatók a
példák. Azzal, hogy az alkotó nem a konvencionális út-kereszteket utánozta, hanem
annak a négydimenziós hit-élménynek a megmutatását tűzte ki célul, amelyre Nagy
Gáspár is utalt, s a kereszt terének misztériumát hiperkockaként értelmezve tágítani
próbálta a hagyományos corpus értelmezések geometriáját bátor feladatot vállalt
és oldott meg. Fontos mű született, azok a képzőművész kollégák és esztéták, akik
rövid létezése alatt láthatták Keresztes Dóra korpuszát, az alkotó főműveként értékelték.
Tudomásunk szerint fénykép nem nagyon maradt a keresztről, az írás alatt
található fotó a munka során, a művésznő kertjében készült (a fényképezés miatt lehettek kihordva a félkész elemek), a bal alsó
sarokban épp hogy látható apró makett segítségével képzelhető el, milyen is
lehetett Keresztes Dóra Xavér-keresztje.
Az alkotás
megrongálója ellen nem indult eljárás, a falu (akkor még falu volt Budakeszi)
vezetése nem gondoskodott a restaurálásról, az
elkeseredett, lelkileg megtört a művésznek pedig
– érthető módon – nem volt ereje, hogy újra megfesse megalázott Krisztusát. Műve
úgy tűnik, törlődött a hivatalos emlékezetből, legalábbis a kereszt
történetéről tudósító könyvben és a Hírmondó
cikkekben említés sem tétetik róla. A festett, sokalakos bádogkorpusz helyére
egy kegytárgykereskedés kommersz öntvényét szögezték fel, olyat, amelyet igénytelen
helyeken százával látni, ráadásul nem is a déli oldalra, ahol az eredeti, 19. századi
corpus volt, és ahová Keresztes Dóra a kompozíció főalakját helyezte, hanem a
másik, az északi oldalra. Furcsa és méltatlan helyzet, hogy a most látható
giccskereszt alatt majd' három évtizedig ott virított az 1990-es avatásra készített kőtábla,
amely tudtul adta, Keresztes Dóra pléhkrisztusa előtt áll az utas, noha a jobb
ízlésű vándorok folyamatosan kételkedtek az információ hitelében, s kétségüknek olykor hangot is adtak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése