(Lábjegyzet a Sakkpartiból...)
Egy dinamikusan bővülő
hálózatot kell elképzelnünk, a Proletár
Kulturális és Felvilágosító Szervezetek rendszerét, amelynek két év alatt harmincnégy
újságja és háromszáz irodája lett, és létrejöttek Szovjet-Oroszországban is
azok az intézmények, amelyeket Bogdanov regényeiben a Mars-lakók már régen
létrehoztak: Proletár Egyetem
alakult, Munkás Enciklopédia jelent
meg és Szocialista Akadémia
szerveződött. Az, hogy a burzsujnak bélyegzett sakkjáték rehabilitációja is a Proletkult szándékában állt, igazán nem
lenne fontos, mégis érdemes megemlíteni, hiszen a munkásklubokba delegált
oktatók egyike maga Aljechin volt. A kulturális kormányzaton belül a Proletkult egyfajta ellensúly lett, „állam
az államban”, viszonylagos függetlenségét alighanem a népbiztossá avanzsált
Lunacsarszkijnak köszönhette. Bogdanov, amennyire csak telt tőle, igyekezett
kihasználni a sógor elnéző jóindulatát, mintha sejtené, hogy csak ideig-óráig
számíthat rá. Tudta, hogy Lenin a művészetek és az irodalom terén rendkívül
konzervatív, képtelen tolerálni a Proletkult
ideológiájával rokonszenvező, a „burzsoá művészet” konvencióitól
megszabadulni vágyó orosz futuristák és konstruktivisták, Malevics, Rodcsenko, Liszickij,
Tatlin, Majakovszkij, Eisenstein, Dziga Vertov és más prominens lázadók „hangoskodását” (neki Böcklin volt a „legmodernebb”), de
tisztában kellett lennie azzal is, hogy a jól szervezett, már-már pártszerű
apparátussal rendelkező Proletkultban
előbb-utóbb politikai konkurenst fog látni a Kommunista Párt, és akkor kiszámíthatatlan retorziók kezdődhetnek. „A Proletkult a proletariátus kulturális
szervezete, ahogy a munkáspárt annak politikai szervezete, a szakszervezet
pedig a gazdasági szervezete.” A feladatok elkülönítésére vonatkozó
nyilatkozattal talán csak azt akarta jelezni, hogy a politikai rivalizálásról
lemond, Lenin azonban érzéketlen volt a stiláris finomságokra. „A proletariátusnak csakis egyetlen szervezete
lehet, kizárólag a Párt, amely nemcsak a politikát, hanem a gazdaságot és a
kultúrát is kézben tartja.” 1919-ben bezárták a moszkvai Proletáregyetemet, a helyén megnyitott Kommunista Egyetem már Bogdanov
„szervezettudományi kurzusa” nélkül indult. 1920-ban többször is a Politikai Bizottság elé került a Proletkult-kérdés. Maga Lenin, sőt
Sztálin is felszólalt az üléseken, az eredmény természetesen a Proletkult autonómiájának megszüntetése
és Bogdanov eltávolítása volt. Bogdanov persze nem csak a Proletkult működési szisztémáját találta ki, hanem bele-beleszólt a
szervezkedő művészek munkáiba is. Akkor volt könnyebb a belebeszéd, ha
észrevette, hogy az alkotó eleve fogékony valamely tőle származó, vagy általa
közvetített eszme feldolgozására, sőt látta, hogy az illető maga sem szégyell
előhozakodni ilyesmivel. A lett tudós, Wilhelm Ostwald energia-elméletére nem
csak a természettudósok, hanem a művészek is felfigyeltek, különösen azután,
hogy ezek az elméletek Bogdanov oroszul írt tanulmányaiban, előadásaiban és
persze társasági beszélgetései során is felbukkantak. Egy Kazimir Malevics nevű
festő 1915-ben festett Fekete négyzet
című művéről egyenesen azt állította, hogy az energetizmus képzőművészeti
megfelelője és megújul általa a művészet formanyelve, esztétikája, filozófiája,
mindene … Szuprematizmusnak nevezte
el művészetét, és szenvedélyes Proletkultos előadásokon bizonygatta, hogy nincs
olyan művészeti irányzat, sőt el sem lehet olyat képzelni, ami a megújuló
társadalomhoz jobban passzolna az ő tökéletességet sugárzó szuprematista
vásznainál. Zseniális sakktáblakockáinál – tódította Bogdanov, aki helyeslőn
vette tudomásul, hogy Malevics a fehér alapon fekete négyzet után megfestette a
fekete alapon fehér négyzetet, továbbá a fehér alapon fehér és a fekete alapon
fekete négyzeteket is. Akadtak persze kétkedők, akik viccet láttak az üres
feketeségben. Mi a fene ez, éjszaka az alagútban négerek szenet lapátolnak? –
kérdezte bosszúsan Lenin, miközben a minden lépését követő újságírók szolgálatkészen
fölkacagtak és rögvest lejegyezték a páratlanul szellemes mondatot: éjszaka… az
alagútban… négerek… szenet… Mit ad isten, száz év múlva, amikor
moszkvai restaurátorok hozzáláttak volna a repedezni kezdő Malevics-ikon
kijavításának, észrevették, hogy egy alsó rétegre tényleg oda van írva valami,
kibogarászták: «Битва негров в темной
пещере», magyarul: Négerek harca a sötét barlangban. A modern művészeteket
új alapokra emelő szuprematizmus csupán tréfa lenne? Ráadásul nem is nagyon
eredeti tréfa, hiszen a tökfekete képet a francia író Alphonse Allais már
1882-ben megfestette, ráadásul a címe ez volt: «Combat de nègres dans un tunnel», vagyis Négerek harca az alagútban.
Abba momentán ne menjünk bele, hogy
mennyire píszík a feni címek, illetve mennyire lehettek azok a címadás idején, de
azon talán érdemes elmorfondírozni, hogy ha egy többnyire derűs műveiről ismert
alkotó áll elő valamivel (ki ne emlékezne a Horgász
a pácban című Louis de Funès filmre, amit történetesen épp Alphonse Allais írt), azon
átsiklik a kultúrtörténet, de ha egy tüzes tekintettel és gondterhelt
homlokránccal megáldott férfiú teszi ugyanezt, miközben persze a háta mögött
ott virít kigöngyölve a Nagy Forradalmi Panoráma, akkor egy csapásra
világpróféta lesz belőle.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése