2020. február 16., vasárnap

KATALÓGUSCÉDULÁK

Egy videó a moszkvai Állami (Lenin) Könyvtárban rendezett kiállításról - ide kattints! - ami tegnap zárt be, és egy fénykép a könyvtár  katalógustárának gyönyörű szekrénysoráról. Hegyi Anita fészbuk jegyzetében azt olvasom, hogy a "Bibliotyeka ímenyi Lényina" 275 kilométernyi könyvespolcával és a 47 millió tételből álló gyűjteményével a világ egyik legnagyobb könyvtárának számít. Noha a katalógus fióksor hosszáról nem írt, én sem mértem le, de az is lehet jó néhány kilométer. Mivel apám és anyám is könyvtáros volt, katalóguscédulák közt nőttem föl, ezért elfogott némi nosztalgia, attól meg pláne megmelegedett a szívem, hogy Moszkvában fütyülnek a digitális kor parvenü szokásaira, itt bizony még a könyvtárosok és az olvasók kihúzogatják az öreg fiókokat és homlokukra tolt szemüveggel böngészik a kopott cédulákat. Talán azt is tudják, mi az az ETO, vagyis az Egyetemes Tizedes Osztályozás. Amikor kisfiú voltam, akkor végezte el apám a könyvtár szakot (1956 után azt hitte, sosem taníthat többé, aztán amikor engedélyt kapott, hogy mégis dolgozzon egy iskolai könyvtárban ((bár a diákokkal nem érintkezhet!)), kitanulta a szakmát) és engem is beavatott a nem túl bonyolult tudomány rejtelmeibe. Jut eszembe az idei nagy vállalás: rendet fogok csinálni az itthoni polcokon is! Nyugi, ekkora rend azért nem lesz :-)

1 megjegyzés:

Katalin írta...

nekem is hiányoznak a katalóguscédulák a könyvtárból, szerettem böngészni a fiókokban a szigorú-tekintetű könyvtárosok távoli "ellenőrzése" alatt, ("nem szabad kivenni")...

nem vagyok könyvtáros, de tudom, mi az ETO :))

és rám is rá(m)férne egy ilyen könyves vállalás, (főleg mert jártam már úgy hogy újból megvettem már meglévő könyveket)