2017. november 6., hétfő

A "SZTÁRIK"



Az Öregről az illegalitás korában, érthető okokból, nem sok fénykép készült (profilból, ha az Ohrana 7583-as számú nyilvántartási fotóját leszámítjuk, most látjuk először), és ha hihetünk Herbert George Wellsnek, akkor most sem érdemes az esemény dokumentálásán kívül túl nagy jelentőséget tulajdonítanunk annak, ahogy kinéz: „Lenin nem nagyon hasonlít a fényképeire, minthogy azok közé az emberek közé tartozik, akiknél az arckifejezés változása nagyobb jelentőségű, mint az arcvonásaik.” Ha mégis hasonlítanunk kellene valakihez, Gorkij szava segíthet: „szókratészi homlok”, igaz, először egy Naoum Aronszon nevű szobrász kiáltott fel: ezt az embert meg kell mintázni, pont olyan a feje, mint Szókratészé, de Gorkij révén terjedt el a hasonlat, amit Lenin, sőt később a párt imázsszekciója hivatalosan is jóváhagyott. Lunacsarszkij szerint ugyan Szókratésznél is jobban hajazott Verlaine-re, szó mi szó, tényleg megdöbbentően, csakhogy az alkoholista, szodomita csavargót, bármekkora költő volt is, mégsem illett volna együtt emlegetni egy Leninnel. Anatolij Lunacsarszkij Forradalmár sziluettek: Vlagyimir Iljics Lenin (1918) című írásában hosszan hasonlítgatja egymáshoz a három férfit. A külső jegyek mellett a mindhármukra jellemző iróniát is fölemlegeti, ami a leírások szerint az arcok legszembeötlőbb karakterjegye volt. Összehasonlításképpen a legjobb (és legleninesebb) Szókratész-szobor éppen Nápolyban, a Museo Nazionale Farnese gyűjteményében van, Paul Verlaine pedig nemcsak a fotóin (meg a Caprin időző franciák emlékezetében), de Eugène Carrière híres olajfestményén és Rouault rajzán is megdöbbentő Lenin-hasonmásnak látszik.

A csoportképen keménykalapban van, nem látni, hogy tök kopasz (atyai örökség, már huszonöt évesen az volt), látszik viszont a másik férfiúi jellegzetesség, a karakteres kecskeszakáll. Vegyük észre és lássuk meg benne a jelképet akkor is, ha nem hozná szóba. Garibaldi vörösingesei óta jött divatba (ők meg tán a negyvennyolcas pesti ifjaktól tanulták el), s itt Olaszországban még emlékszik is rá mindenki: aki hegyes szakállt visel (dévajabb szavakkal: fanháromszöget az állán), az a revolúció oldalán áll. Zömök alak, rövid nyak, kopaszodó, nagy fej, hatalmas homlok, apró szem, rövid orr, nagy, szépen ívelt száj.” Ezt már John Reed írja róla, aki a „nagy pillanatban, 1917 októberében láthatta Lenint, sajna azonban épp a jelképes forradalmi szakáll nélkül, mert, ellentétben az eseményt dokumentáló hősi festményekkel, a bujkálásból épp visszatérő vezér arca biztonsági okokból kifolyólag csupaszra volt borotválva”.  Ha hihetünk a jelképes anekdotáknak, épp a segítőkész Sztálin borotválta meg (az eseményt Sztálin második felesége, Nagyezsda Allilujeva híresztelte el). Jól látszik a fotón a feltűnően rövid nyak. Testi jellegzetességei közül ez idegesíthette a legjobban. Egyszer egy „látó” paraszt megjósolta, hogy szélhűdés végez vele. Honnan tudja? Hát onnan, hogy irtózatosan rövid nyaka van. Az Ohrana 7583-as számú nyilvántartási lapján lévő fotón már szinte komikus Lenin „nyaknélkülisége”. Nem sokkal halála előtt a rá vigyázó orvosokat is figyelmeztette a rövid nyak – stroke összefüggésre.

(Részlet a Sakkparti a szigeten című könyvből - a Borda Antikváriumnál - itt - még megrendelhető.)




Nincsenek megjegyzések: