2021. január 9., szombat

GULLIVER LILLIPUTBAN

Néhány hete Andi húgom meghívására (és a köröttem gyűrűző fészbuk-averziók dacára) beszálltam egy játékba, melynek az volt a lényege, hogy tíz napon át posztolnom kellett egy-egy könyvcímlapot, és meg kellett kérnem egy-egy ismerősömet, hogy ő is ezt tegye. Az utolsó az lett volna, amelyet a mellékelt fényképen lapozgatok, magát a könyvet azonban nem találtam, így sajnos a címlapját sem tudtam megmutatni, sőt a pontos címére sem emlékeztem. Úgy rémlett egy képes Gulliver könyv volt. Gulliver utazásai, Gulliver a törpék közt, Gulliver Liliputiban, vagy ilyesmi. Olyan kihajtogatós könyv volt, amit manapság pop-up könyvnek hívnak, és ahogy a fotó mutatja, meglehetősen nagy méretű volt. A fénykép – saját fizimiskám alapján legalábbis úgy saccolom – valamikor 1955 és 1958 közt készülhetett, azt gyanítottam, a könyvet is ekkoriban adhatták ki. Bizonyára ajándékként kaptam (a flanel ing és a kötött mellény október végi születésnapomat, vagy a karácsonyt juttatja eszembe). Azt reméltem, hátha valaki ráismer a könyvre, vagy talán meg is van neki, hogy megmutassa, noha sejtettem, az ilyen gyerekeknek készített pop-up könyvek eleve nem az öröklétnek készültek – és ugyebár hat évtized pörgött le azóta. (A háttérben látható kis könyvespolcon egyébként a szüleim történelmi témájú könyvei látszanak, a híres-hírhedt nyolc kötetes piros gerincű Hóman-Szekfűt bizonyára sokan felismerik. A könyvespolc később, amikor már sok könyvem volt, az enyém lett, és apám tanácsára, aki épp a jelzett időszakban tanulta ki a könyvtáros mesterséget, nagyság szerint helyeztem el rajta a könyveimet. Természetesen a képen látható kihajtogatható könyv lett a legelső a sorban.) Szóval megosztottam a fészbukon a fényképet és egyetlen éjszaka elég volt, hogy megérkezzen Gehér Klárától a megfejtés. Igen! A cseh illusztrátor könyvéről van szó: Vojtěch Kubašta: Gulliver Lilliputban. Köszönöm, Klári! Hamarosan a jeles cseh-morva művészettörténész, Marta Sylvestrova, a brnoi illusztrációs biennálé kurátora is megerősítette, Kubašta mester könyvéről van szó. 

Vojtěch Robert Vladimír Kubašta 1914-ben Bécsben született, aztán a Monarchia megszűnte után szülei Prágába költöztek, s ott élt haláláig. Építészetből szerzett diplomát, de 1940-től könyvtervezőként, illusztrátorként dolgozott. Mi mást csinálhatna egy építész, ha könyvillusztrációkkal kell beérnie: térbeli könyveket tervez. 1956-ban tervezte meg első felugró, térbeli mesekönyvét. Úgy látom, az én magyar nyelvű Gulliveremet is vagy Prágában, vagy Pozsonyban nyomtatták, alighanem a cseh, illetve a szlovák kiadással egy időben, ha igaz, akkor 1956-ban.  (Gulliver Lilliputban,  kiadó: Artia (Prága), vagy Vydavatel'stvo Osveta (Pozsony), a kiadás éve: 1956 (?), szerkesztő: Jozef Telgársky, illusztrátor: Vojtěch Kubašta, a kötés típusa: félvászon, oldalszám: 20 oldal, méret: 32 cm x 22 cm, megjegyzés: szétnyitva háromdimenziós figura emelkedik ki a könyv síkjából.)







Nincsenek megjegyzések: