1983-ban Rómában töltöttünk három hónapot a Palazzo
Falconieriben, vagyis az ottani Magyar Akadémia szép barokk palotájában. Illett
volna azt mondanom, hogy ott dolgoztunk, de hát az örök város nem olyan
szemérmes, hogy csak úgy engedné az embert visszavonulni a műtermébe, a
stafeláj mellé. Kelleti magát nappal és éjjel, és hálás azoknak, akik
megfordulnak utána. Váratlan örömökkel lepi meg őket. Nos, Dórában és bennem jó partnerre
talált. A Via Giulia uno alól, ahol a fent említett „műintézet” volt, útnak
eredtünk nap mint nap, hogy különösebb terv nélkül bolyongva várjuk és engedjük,
hogy meglepetéseivel elénk álljon... ahogy a történelmi korok, akár a geológia
horizontális réteglemezei elősejlenek, ahogy az évezredek óta tartó könnyed
agónia lassan átköltözik az utazó szívébe, s ahogyan a város, ez a végtelen
történet, ez a végeérhetetlen mondat megszólal... vagy úgy mondom inkább,
meghallszik, hiszen már öröktől szaval, csak a fülünk volt sokáig süket...
Kőpárkány-jelzők, oszloprend-szótagok, rizalit-ritmusok, árkád-rímpárok,
pilaszter-metaforák, gyámkő-írásjelek, sikátorok és kapubélletek, rejtett
terecskék meg homályos belső udvarok labirintus-láncolatára volt felfűzve az a
szikrázó nyárvég, az a parázsló koraősz... az az öröknek gondolt ifjúság…
Ezt
a szöveget nem sokkal azután írtam, hogy hazajöttünk, most véletlenül a
kezembe akadt néhány fényképpel együtt (sajnos a fotók zömét nem találom), hát idemásolom...
… Tíz percre sincs az Akadémiától, ha jól kilép az
ember, és nem ragad le a Campo de Fiori gyümölcsárusainál, a sarkon a péknek
álcázott filozófusok jószagú üzleténél, a Farnese palota előtti nagy hűvös
kőkutaknál, vagy persze az antikváriumnál, ahol már a harmadik alkalommal
tegezve köszönték meg a látogatást, holott a Le case delle grandi collezioni,
meg egy Bibiena metszetgyűjtemény és néhány nem túl jól sikerült Piranesi
veduta-reprinten kívül aligha vettem valamit náluk, inkább csak lapozgatni
járogattam be a hőség elől, s másztam föl valamelyik létra legtetejére…tehát
alig néhány sarokra van Akadémiánktól a Palazzo Spada. A kihalt belső udvarra
mintegy mellékesen beosonva váratlanul vettem észre a különös kis folyosót,
amelyik az egyik udvarból a másikba vezet. Borromini híres kis boltíves
folyosója volt az, amelyet egyáltalán nem ismertem korábban, vagy ha hallottam
is róla valamit valamelyik álmos, ebéd utáni műtörténetórán Ú.B. bácsitól, a
rossz minőségű főiskolai diapozitívok aligha emlékeztethettek az ottani
látványra. Szemkápráztató illúzió. A mindössze 8 és fél méteres szűk alagút
sodró, tágas oszlopcsarnoknak hat. Tudható és elemezhető persze, hogy milyen
perspektivikus hatások miféle imitálásával jutott el Borromini ahhoz, hogy
ilyen nagy teret érzékeltessen azon a cselédszobánál alig nagyobb területen...
Szintén nem kellett messzire menni a San Ignazióhoz. A jezsuita rend fényuzően
kifestett templomában különös érzés kerített hatalmába. Mintha a belépés előtt,
az épületre kívülről fölnézve, a hasonnevű hangulatos kis piazzáról nem láttam
volna azt, ami itt bent uralja a teret: a hatalmas kupolát.
Hát persze. Andrea Pozzo szemfényvesztése. Ha a
megfelelő helyen áll meg az utazó, szinte el sem hiszi, hogy teljesen sík
mennyezetre bámul fölfelé…Gyula pápáról elkeresztelt utcánk túlsó végéig
kellett csak elsétálni, s ott a Teverén átkelve már fölsejlett a Vatikán, a San
Pietro túlméretezett tömbje, s előtte Bernini tere, a híres kolonádok övezte
ovál. Tudjuk, tanultuk, hogy azt a már emlegetett gyarlóságunkat használja ki
Bernini, hogy az ellipszist szabályos körnek, a trapézt meg négyzetnek
érzékeljük, ha ott araszolgatunk előre a százezer ember befogadására tervezett
óriások asztalán. Többször is visszamentünk a térre, mindig a főtengely, a
felvonulási út irányából, és mindennap ugyanazt éltük át. Ott, ahol a tér
tágulni kezd, az utolsó boltok táján, fáradtságot éreztem, innen reménytelenül
távolinak látszik a templom, sőt mintha még hátrálna is, aztán a kolonádok
között, úgy félúton, a szökőkutak magasságában, mintha mozgólépcsőre lépnénk...
Aztán a híres Scala Regia szintén Berninitől. Pár lépés csak a kolonnádoktól.
Tulajdonképpen a Spada palotában látott eljárás ez lépcsőre alkalmazva,
mondhatnánk, de ha a lépcső funkciójával is tisztában vagyunk, azonnal
szakrális jelentőséget kap a scala. Ünnepi események végeztével ugyanis itt, a
lépcső alján búcsúzott el híveitől a pápa, és ezen a lépcsőn vonult föl a
palotába. Az alant állóknak azt kellett látniuk, hogy a távolodó Szentatya,
egyáltalán nem lesz kisebb - ahogy a perspektíva törvényeinek kiszolgáltatott
földi halandókkal az már lenni szokott, - hanem “tartja a méretét”, sőt még
növekszik is...ahogy egy szenttől az tulajdonképpen el is várható. Szinte színházi díszletben érezzük magunkat.
Szemkápráztató, akár szintén ott a Tevere másik oldalán a Villa Farnesina
freskói. Az Oszlopok termében, ha az ideális helyen ver gyökeret a fáradó
turista lába, bizony nehezen eldönthető, meddig tart a Baldassare Peruzzi által
kifestett fal, és hol kezdődik az architektúra. Trompe-l’oeil – becsapott szem
– mondanák a művészettörténészek. Azt hiszem, hogy Rómában járva napestig
sorolhatnánk az építészeti illuzionizmus érdekesebbnél érdekesebb példáit. Azt
hiszem, hogy ha ezeket a műalkotásokat úgy látom meg, hogy a találkozásra
fölkészülök, bedekkerekből tudom, hogy mire kell számítanom, mit kell tennem,
hova kell majd állanom, kisebb hatással lettek volna rám. Hiányozna az a talán
önző, személyes attitűd a kapcsolatunkból, amit most az egyszerűség kedvéért
fölfedezésnek nevezek. Úgy vélem, minden alkotással való kapcsolatban ott él
kitörölhetetlenül az első megmutatkozás élménye, és ezért óhatatlanul
elfogultak lesznek mindig is az esztétika megállapításai... De ha már ott
vagyunk, azaz itt Rómában csatangolunk, illik felsétálnunk a Trinitá dei
Montihoz. A Monte Pincio oldalában, a Spanyol lépcső tetejére. Ha
bekéredzkedünk a templom melletti kolostorba, ezt ugyanis már nem lehet csak
úgy véletlenül fölfedezni, szóval, ha egy pirospozsgás apácánál sikerül
kiudvarolnunk, hogy fölkísérjen az emeleti folyosóra (az önfejű néger
templomszolgával ne is próbálkozzunk), megláthatjuk Emmanuel Maignannak a
minimus rendalapító Paolai Szent Ferencről készített freskóját. A monokróm
falkép apró figurákkal telehintett hegyvidéki és tengerparti tájat ábrázol,
amely a térdeplő és imádkozó szent alakjává változik, ha a hosszú terem végébe
állunk, és a megszokott meredek szög alól nézzük a freskót. Alighanem ez a
legnagyobb méretű anamorfikus festmény, amelyik a kezdeti időkből fennmaradt.
Noha Emmanuel Maignan atya festőművészként talán nem tartozott a legnagyobbak
közé, azért érdemes néhány szót szólnunk róla. Igen sokoldalú figura volt.
Elsősorban mint a napórák szerkesztésének tudósa volt ismert (akit ez is
érdekelne, az ne mulassza el a szomszédos folyosó falára festett napút
ábrázolatokat), de teológus is volt, matematikus és a különleges perspektívák
szaktekintélye…
Hm. Nem untatom tovább a 34 éves szöveggel az Utisz
Blog olvasóit, bonyodalmas elemzés következne itt a Rómában dolgozó francia
anamorfóziskészítők viselt dolgairól, az eddigieket is csak azért másoltam ide,
hogy magam is kissé meglepődve konstatáljam, nincs új a nap alatt, olyasmiken töprengek ma is,
mint annak idején …
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése