Egy újabb részlet (84 – 86. oldal), hogy a blogolvasók fülébe újra beletétessen az a bizonyos bogár.

Maradjunk egyelőre a koponyánál, van még róla mit mondanunk. Még mindig a jelentését keressük. A túl általános „memento mori” mellett Mary F. S. Hervey felveti, lehet, hogy Dinteville személyes emblémája volt a koponya, heraldikai jelvénye, hiszen a kalapjára tűzött medalionban is látszik egy kis koponyaábrázolat. Majdnem mindenki, aki a képpel foglalkozott, megemlíti a szignatúra lehetőségét. Én Jurgis Baltrušaitis híres Anamorfózis könyvében olvastam először, hogy a torzított koponya ott a képen nem egyéb, mint – a festő titkos aláírása. Mert mi is a koponya tulajdonképpen: egy nagy üreges csont ugyebár. Üreges csont, az németül, Holbein anyanyelvén annyit tesz: hohl Bein, és az elhelyezés a kép alján, sőt az a kissé fölfelé futó lendület tényleg olyan, akár valami szignatúra. Tetszetős elmélet, különösen ha eszünkbe jut, hogy az ilyesféle képes szignálás egyáltalán nem volt ismeretlen a régi időkben. Maulbertsch, a szintén német nyelvű, Magyarországon dolgozó festő aláírás gyanánt egyszerűen a nevére utaló kóró képét használta (Maulpertsch = szamárkóró). Leonardo da Vinci a Gioconda ingecskéjének díszeként hurkokból és csomókból álló mintát használt (a vincire ige annyit tesz: fűzni, csomózni).
Végre valami játék a sok vérfagylaló komolyság után. „Pedig mi más is volna az élet, mint egyfajta játék” – írja Erasmus az Encomium Moriae-ban, azaz A balgaság dicséretében, mely művet – hogy a kör kerek legyen – éppen Morus házában írt, sőt éppen Morusnak ajánlott, tréfásan – bár meglehetősen körülményesen – utalva a Morus és moria szavak hasonlóságára. Nagyon „vicces”, mondhatnánk, ha a Morus név nem hasonlítana inkább a mors szóra, s nem éreznénk, hogy a koponya kapcsán emlegetett „memento mori” kifejezésből éppenséggel az „emlékezz Morusra” felszólítást is ki lehetne olvasnunk. Őszintén szólva a memento Morum vagy memento Mori szójáték olvasata az 1530-as években Angliában drámaibb hatású lehetett, azt pedig kizártnak tartom, hogy a megrendelő Jean de Dinteville hozzájárult volna, hogy a képen Holbein titkos „aláírása” ilyen hangsúlyosan szerepeljen. Arról nem is beszélve, hogy a Követek hagyományosan már egyszer szignálva lett. Meg arról, hogy a kép melankolikus hangulatához nemigen illett volna a szignó játékos kétértelműsége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése