A szem a látás szerve, a művészetek
szimbóluma, a vizuális kommunikáció eszköze. A világ megismeréséhez, de félreismeréséhez,
a megtévesztő illúziók befogadásához is a szemen át vezet az út. Ablak és tükör
egyszerre. Nyílik kifelé és befelé is. "A
szem, amellyel Istent nézem, ugyanaz a szem, mint amellyel Isten néz
engem". Egy európai misztikus, a német Eckhart Mester írta ezt a szépséges
mondatot valamikor a 13. században, de úgy érzem, a zen mesterek buddhista
bölcsességei közt is ráakadhattam volna. Persze ha megkérdeznék mit jelent, nem
biztos, hogy el tudnám magyarázni, de ha nem kérdezik, akkor értem, mint
Ágoston az időt, vagy legalábbis szívesen meditálok róla.
A szem a magamfajta rajzoló számára jelkép és
munkaeszköz is, ha a szemszögre gondolunk, a nézőpontra, onnan már csak egy
lépés a perspektíva. Rajzolóként van némi fogalmam a perspektíváról, a
nyelvújítók így magyarították: távlattan. Olykor azt hiszem, hogy az üres
rajzlapon elkezdett vonalak irányát ismerem a látómezőn kívül is, képes vagyok
megsaccolni, hol metsződnek majd össze, és azt is, hogy mikor. Tudok az
ortogonálisokról, a horizontról is, és persze tudok, hogyne tudnék az
enyészpontról, bár olykor megpróbálom elfelejteni.
A perspektíva felfedezése és használatba
vétele nem csak a művészetet változtatta meg. „Felerészben geometria,
felerészben filozófia” – definiálták már a reneszánszban. A világ változott meg általa, az addig
közösen érzékelt és mindenki számára egyformának tapasztalt világ.
Nyilvánvalóvá vált, ha változik a nézőpont, megváltozik a látvány is, fölborul
a kép minden eleme – és kiderül, hogy semmi sem örökérvényű többé. Azok az
egyenesek, az a sík, azok a metszéspontok, az a tér, mind-mind a magányos
szemlélő pillanatnyi helyzetének csalóka függvénye csupán. Oda a világ
kényelmes objektivitása: különbejáratú individuális világocskákra hullik szét
minden. Mintha a Teremtő felelőssége zuhanna át hirtelen az első
perspektivisták gyenge vállára. Átélik, hogy önerőből képesek a teremtésre, ám
azt is, hogy a tökéletesség vágya illúzióvá oszlik – vagy legalábbis a
végtelenbe húzódik vissza. Ott a festmény síkján, az ortogonálisok találkozási
pontjában matematikailag bizonyíthatóan, ám józanésszel alig elképzelhetően ott
a világ végtelensége. A perspektívarács – még ma is érezzük, az akkoriak
számára még nyilvánvalóbb lehetett – szinte képi szimbóluma a
végtelenségnek. A „végtelennel” éppen
szemközt, a gúla csúcsában pedig az a bizonyos pont, a szem, „szemünk szöge”,
fölfedeztetik az „Én”. Az individuum, a magára maradó ember. Elismerem, túlzásnak tűnhet az európai
művészet fejlődését meghatározó, és más földrészek ábrázolási szokásaitól
merőben idegen perspektivikus ábrázolást okolni azért, hogy a közösségi élet, a
társadalmat összefogó erők gyöngébbek errefelé, mint a világ más tájékán.
Képzőművész vagyok, nekem ilyesmire jár az agyam. Ha mondjuk mezőgazdász lennék, akkor bizonyára a
gabonatermelő nyugat és a rizstermelő kelet közti különbségben, a kétféle
gazdálkodási formához szükséges társadalmi egymásrautaltság eltérésében vennék
észre hasonló tendenciát.
Elismerem, nincs könnyű helyzetben, ha valaki
a vizuális művészetek tanítására vagy tanulására adja a fejét, vagyis az a
bizonyos szem, a perspektíva jele van emblémaként a hátitáskájára hímezve.
Paradox helyzettel kell szembesülnie, nap mint nap birkóznia. A művészeti
hagyományok közösen megélt tapasztalatait kell továbbadni, továbbvinni úgy is,
hogy tudja, ezek a hagyományok, ez a tradíció épp a különbözőség paradigmája. Lehet-e,
kell-e egymásra koncentrálnunk, miközben minden tettünk az egymástól való
különbözés mentén rendeződik?
A kultúra az egymásra figyelés nagy hálója, ha
jobban tetszik egy web, egy www, atomi kötések sűrű hálózata. Amikor a kultúrát
emlegetem, általában a művészetek jutnak eszembe, ilyesmivel foglalkozom, ilyen
körökben mozgok, néhány szeletéhez tán konyítok is, de persze ideértődik az a
szélesebb környülállás, amelyben a tudomány, a technika, a vallás
konstellációja is bent foglaltatik. A kultúra az, ami az egyedeket
személyiséggé formálja, vagyis ami nézőpontoktól megosztott, klasszikus
perspektíva tanulmányokon iskolázott különbözőségünket mégiscsak közelebb
hozza. A különbözőség vonzalmakat és ellenszenveket indukál, ezekből a
vonzásokból és taszításokból születő mágneses erőtér működteti a világot. Ilyen
egyszerű. Egyszerű?
Az állami szabályzók és a piaci kényszerek
bármily bölcsen eszeltetnek is ki, önmagukban nem sok hatással vannak a
társadalmi kohézióra. Belső, spirituális törvények azok, amik a nemzetet
teszik. A nemzet a kultúrához való kapcsolatán keresztül identifikálja magát,
úgy ahogy a hagyományokhoz viszonyul, és ahogyan jövőképet vizionál. Ez az a
fogalom, amely képes összefogni a társadalmat, sokkal szélesebb gyűrűt
rajzolván az emberek csoportja köré, mint a politikum által kijelölt körök. A
közösen megszenvedett sorsoktól az együtt megtanult dalokig, az együtt
gyakorolt hitektől a közösen látott filmekig, a közösen megélt történelemtől az
együtt megtapsolt gólokig, az együtt vállalt kockázatoktól a közösen elkövetett
vétkekig, a közös emlékezetbe gyűlő élményektől az együtt megbűnhődött múlt és
jövendő elviseléséig ívelnek ezek a varázskörök. Lehet, hogy csak az
egyszerűség kedvéért nevezem kultúrának ezt az élő organizmust, az emlékezés és
a feledés véletlen szálaiból szőtt,
az idő pólusai között zizegő természetes mintázatot, amely egyáltalán nem
hasonlít a kulturálisnak nevezett minisztériumok képernyőin pulzáló
honlaptérképre.
Szép és fátumos természete a kultúrának, hogy
miközben történelmi sodrán egy egész nemzet hajóz, mégis mindenkiben külön kell
megfogannia, egyenként kell hullámot vetnie. Egyedeken keresztül terjed,
burjánzik, rajzolja ki láthatatlan mágneses erőtereit és rendeződik újabb
formációkba. Na ja, a távlattan, hogy mindenki másként érzékeli, na ja, a
szemszög, hogy nem tudhatom, a mellettem álló, az asztalomnál ülő, vagy az
ágyamban fekvő társ ugyanazt gondolja-e. Fogadjuk el, hogy különbözünk, hogy mások
vagyunk. Olykor nagyon mások. Legföljebb Isten szemében hasonlítunk némiképp.
(Megjelent a Budai Rajziskola Alapszínek című évkönyvében.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése