Még egyszer a Sakkpartiról: többen érdeklődtek, akik a
könyvhéten nem jutottak hozzá, hol vehető meg a Sakkparti a szigeten című
regény. Csak a Borda Antikváriumtól rendelhető meg, ők viszont postaköltség
fölszámítása nélkül azonnal elküldik. Emlékeztetőül itt egy rövid részlet a könyvből:
Bogdanovról tényleg azt hitték, hogy tud valamit.
A forradalom után megtörtént vele, ami csak kevesekkel, politikai
összeesküvéssel vádoltan is kijött a Ljubjankából. Ez a valami, amit tudott, illetve amiről úgy
hitték, hogy tudja, nem volt kisebb dolog, mint az örök élet. Gerontológiai és
hematológiai kutatásokat végzett, és vértranszfúzió segítségével elkezdte
visszafiatalítani az idősödő bolsevikokat. Bizonyítékul először saját magát
fiatalította meg – állítólag éppen tíz évvel. Látása javult, kopaszodása
megállt, bőre kisimult, férfiúi teljesítménye növekedett. Természetesen az
időközben zsenscsinává terebélyesedett Natasa Malinovszkaja
visszafiatalításával is megpróbálkozott (az ő esetében az eltörölt évek száma
nem publikus, az viszont igen, hogy mellékhatásként a hölgy végleg kigyógyult a
podagrából). A legtöbb kétség akkor oszlott el, amikor a súlyos állapotba
került régi barátot, a pártelithez tartozó Leonyid Kraszint is meggyógyította. A
bolsevikok csodát emlegettek, és miután egy német orvosdelegáció vizsgálatából
(ötezer USA-dollár) kiderült, hogy az aranyfogú vezérkar elég cudar állapotban
van, igencsak megnőtt Bogdanov respektje. Leninen ugyan nem tudott segíteni, ám
amikor meghalt, Bogdanov is megtekinthette az agyát, sőt lehetőséget kapott rá,
hogy tudományos méréseket végezzen rajta a zsenialitás mibenlétét illetően. A
szovjet tudomány igencsak eltökélt volt abban, hogy formalinban ázó agyvelőkön
az értelemre mutató jeleket kutasson. A pártonkívüli Bogdanov ugyan egyre
távolabb került a hatalmi elittől, kivételes intellektusát azonban a legfelső
körök továbbra is számon tartották, mi más bizonyíthatná ezt jobban, hogy
halála után az ő agyvelejét is összehasonlították Leninével. A verseny
eredménye ugyan nem lehetett kétséges (dokumentumait akár a capri sakkpartit
lezáró késői igazságszolgáltatásként is felfoghatjuk), de már az összemérés
ténye is hatalmas megbecsülésnek számított. Történt egy másik, Bogdanovra
nézvést szintén megtisztelő, ráadásul az előbbinél is különösebb esemény Lenin
halála után. Őt bízta meg Sztálin a feltámasztással. Jól értették, az elhunyt
Vezér, a Vozsgy feltámasztásával. Csak kicsit tessenek meglepődni! A
voszkreszényije mindig is meghatározó eleme volt nemcsak a szláv hitvilágnak,
de az orosz kultúrának is, sőt egy 19. századi filozófus, a kozmizmus elméletét
kidolgozó Nyikolaj Fjodorovics Fjodorov óta a tudomány sem zárkózhatott el tőle
teljesen. Fjodorov szerint hamarosan az evolúciónak és az intelligenciának arra
a fokára jut az emberiség, amikor már nem halaszthatja tovább kozmikus nagy
feladatát, Közös ügyét (ez volt fő művének címe), fel kell támasztania minden
valaha élt embert, nem csupán spirituálisan, ahogy azt a vallások képzelik,
hanem fizikai értelemben, hús-vér valóságukban is. A tényt, hogy az emberi
agyvelőt a teremtő sokkal komplikáltabb feladatok elvégzésére méretezte, mint
ami a létfenntartáshoz és a fajfenntartáshoz feltétlenül szükséges lenne,
Fjodorov és követői azzal magyarázták, hogy a teremtőnek komoly terve van az
emberiséggel. És ez a terv nyilvánvalóan az, hogy szerepköréből valamit
átruházzon rá. Vagy, hogy átadja neki teljesen. Első lépcső az örök élet, a
második a feltámasztás tudománya. A halott ősök egyetemes föltámasztása persze
sok praktikus problémát is fölvetett, legelső helyen az elhelyezésük kérdése
állt. A Föld kicsi, a megoldás nem lehet más, mint a feltámasztott nemzedékek
széttelepítése a világűrben. Ez lesz a harmadik lépcső. Amikor össze szokták
gyűjteni a szovjet űrkutatás ösztönző előzményeit, a lista Fjodorov
kozmizmusával szokott kezdődni. Az
egyetemes feltámasztás Fjodorov szerint a tudományos lehetőség mellett morális
kötelesség is, amelyből mindenkinek, de legalábbis minden orosznak ki kell
vennie a részét. A nagy terv annak ellenére vonzónak bizonyult, hogy Fjodorov
(aki nem volt túl előnyös külsejű férfi) a szexualitást kivette belőle.
Szerinte a nemi közösülés csupán a szeszélyes természet kiszámíthatatlan
eszköze a teremtésre, vakrepülés, undorító dolog, ami szerencsére szükségtelenné
válik, ha a föltámasztás révén az új generációk az elpusztult ősökből
verbuválódnak majd. Amint tehát az ember felismeri evolúciós küldetését,
magától felhagy szexuális energiájának bűnös elfecsérlésével, vagyis a
hagyományos szaporodással, ehelyett arra kell törekednie, hogy halhatatlanná
váljon, majd feltámassza szüleit (akik ezután feltámaszthatják a saját
szüleiket s így tovább Ádámig és Éváig bezáróan). A cél tehát az „aktív
evolúció”, melynek révén az ember maga válik istenné. A meglepő bölcselet összekapcsolva
a technikai fejlődés lehetőségeivel, amelyeknek Fjodorov és követői mágikus
erőt tulajdonítottak, gyorsan népszerű lett nem utolsósorban azért, mert
hullámai olyan alkotók műveiben gyűrűztek tovább, mint Dosztojevszkij,
Tolsztoj, Ciolkovszkij, sőt Gorkij. A dolog nemcsak érzelmileg motiválta Lenint
(egy másik testvérét, Olgát is elvesztette, aki ráadásul épp Szása kivégzésének
negyedik évfordulóján halt meg), hanem a tudományos oldalról is lehetett
fogalma, hiszen genfi sakkpartnerének, Pantyelejmon Lepesinszkijnek a felesége
is épp ilyesmivel traktálta. Olga Lepesinszkaja (a sztárbalerinához csak annyi
köze van, hogy mindkettejük mellén ott fityegett a Sztálin-rend) tudta, sőt
később, amikor a proletárdiktatúra vezető akadémikussá nevezte ki, már
bizonyította is, hogy a holt anyag újra élővé változhat. Apró svindli csak az
volt a dologban, hogy az élő sejtek spontán keletkezését úgy dokumentálta, hogy
azok pusztulás utáni lebomlását lefilmezte, majd a felvett anyagot egyszerűen
fordítva vetítette le. Bár Bogdanovról hasonló sarlatánságot nehéz lenne
feltételezni, de a nemes gondolat, Lenin feltámasztása kapcsán mégiscsak
foglalkozni kezdett a dologgal. A munka nyitánya, vagy ha jobban tetszik, a
vállalkozás nyilvános bejelentése egy tudományos, de akár művészinek is
nevezhető performansz volt. Húsz nappal a Vezér halála, illetve két héttel a
temetés (azaz a balzsamhulla mauzóleumi kiállítása) után a Kommunista Akadémián
ünnepi megemlékezést tartottak. Ezen mutatta be Bogdanov az eseményhez illő
látványos külsőségek között első nyilvános vércsereakcióját. Egy önként
vállalkozó húszéves diákkal „cserélte ki” a vérét. Noha a ceremónia még nem sikerült
tökéletesen (mindössze háromszázharminc köbcenti vér folyt át a fiúból a
tudósba és viszont), a terv, a resurrectio terve azonban terjedni kezdett, Bogdanov
fejében pedig nagyvonalú elképzelések körvonalazódtak, sőt egy Sztálinnak és
Buharinnak írt levélben már komoly eséllyel kecsegtető tudományos programról
számolt be. A levél annyira meggyőző lehetett, hogy a benne foglaltak élőszóban
történő kifejtésére is lehetőséget kapott. Vagy inkább felszólíttatott erre. Az
emberek egyedisége, megismételhetetlenségük misztériuma, a Corpus = Animus
egyenlet enigmája ott van a sejtek legmélyén, oda van kódolva őssejttitokként –
magyarázta. Ennek az egyenletnek a rendezése, tudós-matematikus levezetése és
megoldása teremtheti meg a feltámasztás biológiai lehetőségét. Beszélt a
tudomány legfrissebb sejtéseiről, a test legapróbb részeivel, a molekulákkal
foglalkozó kísérletekről és felfedezésekről, és olyasmit állított, hogy
hamarosan a halott test szöveteiből is kinyerhető lesz az az örökítőanyag,
amellyel az újrateremtés kohója felfűthető. Lelkesen beszélt és meggyőzően,
akik jelen voltak, egy átszellemült és szenvedélyes férfira emlékeztek. Olyan
tudósra, akinek minden mondatát el lehetett hinni. Valószínűleg az lett a
veszte, hogy hittek neki. A hivatalos verzió szerint ugyan egy tuberkulózissal
és maláriával fertőzött diák vérét csorgatta könnyelműen saját ereibe, de
alighanem inkább Lenin második eljövetelét ítélte még túl korainak a párt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése