2015. október 8-án, csütörtökön délután 5-kor Szemadám
György festőművész nyitja meg Orosz István grafikai kiállítását a bajai Eötvös
József Főiskola Kortárs Galériájában (6500 Baja, Bajcsy-Zsilinszky út 14.) A
kiállítás kurátora Marczin István. November 1-ig lehet megnézni ... az UTISZ-blog olvasóinak természetesen ingyen és bérmentve :-)
Legalább két évtizede annak, hogy először került a kezembe
egy olyan, gyermekek szórakoztatására szánt, „mágikus képnek” nevezett ábra,
amelyen a felületes szemlélő csupán sormintaszerű, monoton ritmusú rendszer
látott, ám ha az ember elég sokáig nézte megfelelő távolságból, s szemét
sikerült az ábra mögé fókuszálni, akkor döbbenetes élményben lehetett része: a
színes mintákból varázslatos térbeli alakzatok bontakoztak ki. Ez az élmény
volt számomra az első kísérleti bizonyítéka annak, amit voltaképp mindig is
tudtam. Nevezetesen azt, hogy egy képnek nem csak egyféle „olvasata” van.
Illetve, hogy a nézőpont megválasztása – akár térbeli, akár szellemi aspektusát
tekintve – meghatározó jelentőséggel bír.
Netán még az is felvethető ezen az alapon, hogy az egyetemes kultúrtörténet nagy toposzai sem csak az általunk megszokott alapállásból
értelmezhetőek? Elképzelhető, hogy mi már nem is látjuk azt, amit a kor nézői
láttak?
Példaként az 1267(?) és 1337 között élt Giottó di Bondonét
említem, akinek a padovai Arena kápolnában lévő freskói láttán a korabeli
közönség – a hitelt érdemlő leírások szerint – megriadva menekült, mert az azokon
ábrázolt plasztikus alakok szinte élőknek tűntek a szemükben. Miért nem vált ki
ez a mű hasonló hatást a mai nézőben? Netán csak a vizuális élmények iránti
befogadóképességünk változott, vagy egészen más szemszögből is nézzük ugyanazt
a művet? Nem lehetséges, hogy ebben nem csupán a XIII. – XIV. század „vizuális
tapasztalatlansága” játszott szerepet, hanem talán a mi szellemi látásunk
elsorvadása is? Talán éppen mi vagyunk azok, akik csupán a felszínen megjelenő
formák sormintáját vagyunk csak képesek érzékelni, s híján lennénk azt a
végtelenbe szegezett tekintetnek, amely a formák mögött megpillanthatná az
Egész dermesztően pontos lényegét?
Orosz István művei is arra kérdeznek rá, hogy ebben a
sohasem látott vizuális ingertömeggel sokkoló világban be tudunk – e még
hatolni a kép felülete mögött rejlő valóságba – valóságokba? A szem és a tudat
ellentmondásos észlelésein alapuló látványcsapdái, „látszattani leckéi” (ez az
ő megfogalmazása), precíz perspektivikus ábrázolásainak paradoxonjai,
geometriai abszurdjai, tájképben elrejtett portréi, 180 fokkal elforgathatóan
is értelmezhető képei, anamorfikus torzításai és arcimboldói látvány-fricskái
távolságtartó, pontos precizitással tárják elénk ezt a különös, kérdőjelekkel
teli világot. Valaki azt írta róla, hogy „humorral alkot”, s ha nem is tartom
ezt művei leginkább meghatározó vonásának, mégis igaz, legalábbis úgy, hogy
világa a vidámparkok szórakoztatóan csalfa világát idézően szerethető.
Aztán itt vannak még Orosz Istvánnak az ősi toposzt megidéző
labirintus – képei, amelyek láttán csak a görög Thészeusz és a Minótaurusz
párharca juthat eszünkbe, amely talán értelmezhető a szellemi ember
győzelmeként is, amelyet alvilági – állati énjével vív meg győztesen, s mint
ilyen, az ember önképének ábrája (nem véletlen, hogy a labirintus az emberi
agytekervények képére hasonlít). Másfelől a labirintus a kiismerhetetlenség
szimbólumaként kiváló rejtőzködő – hely is, s Orosz István a rejtőzködés
mestere. Művészi álneve: Utisz – azaz görögül: Senkise. Így mutatkozik be
Odüsszeusz az általa megvakított Küklopsznak. A mágikus gondolkodás szerint
ugyanis aki nevén tud nevezni valakit, az birtokolja is azt.
A Bibliában a teremtéstörténet szerint az Úristen azáltal
tette az embert az élővilág urává, hogy nevet adhatott nekik.
„Uralkodjatok a tenger halai, az ég madarai és minden állat
fölött, amely a földön mozog” Azután ezt mondta Isten: „Nézzétek, nektek adok
minden növényt az egész földön, amely magot terem, és minden fát, amely magot
rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen. A mező vadjainak, az ég
madarainak s mindennek, ami a földön mozog és lélegzik, minden növényt
táplálékul adok.” (Ter 1,28 – 30)
„Az Úristen megteremtette még a földből a mező minden
állatát s az ég minden madarát. Az emberhez vezette őket, hogy lássa, milyen
nevet ad nekik. Az lett a nevük, amit az ember adott nekik. Az ember tehát
minden állatnak, az ég minden madarának és a mező minden vadjának nevet adott.”
(Ter 2,19 – 20)
Orosz István – Utisz – a név nélküli, a rejtőzködő, nem más,
mint az ismeretlen területekre merészkedő bátor hajós – Odüsszeusz –
alteregója, aki arra késztet, hogy mindig túllépjünk a megszokott valóságon és
elhiggyük a lehetetlent is.
(Utóirat: Dante ugyanakkor – talán Istent kísértő
önhittségéért – a Pokol egyik legmélyebb bugyrába helyezte Odüsszeuszt, aki
utolsó szavaival ott ezt mondja: „Gondoljatok az emberi erőre:/ nem születtetek
tengni, mint az állat,/ hanem tudni és haladni előre!”) (Ford.: Babits Mihály)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése