Művészet a matematikában – matematika a művészetben. Meghívó
Orosz István grafikus és Szilassi Lajos matematikus kiállítására az A22 Galériába (Budapest,
Akácfa utca 22.) A megnyitó szeptember 4-én, pénteken 6-kor kezdődik Csákány
Béla matematikus és Beke László művészettörténész szónoklatával. A kiállítás
október 9-ig lesz nyitva, hétköznapokon dél és 5 óra között. A belépés az
Útisz-blog rendszeres olvasóinak (is) ingyenes.
Ugyanazon a napon, szeptember 4-én nyílik Tatabányán a Vértes Agorája nevű egykori művelődési házban egy Orosz István plakátkiállítás is, ott nem lesznek megnyitó szónoklatok, viszont a honlap szerint egészen december 31-ig nyitva lesz.
*
Íme egy elképzelt beszélgetés, funkciójára nézvést virtuális tárlatvezetés, ha éppen nem lennénk ott az A22 Galériában, hogy személyesen megtegyük.
Ugyanazon a napon, szeptember 4-én nyílik Tatabányán a Vértes Agorája nevű egykori művelődési házban egy Orosz István plakátkiállítás is, ott nem lesznek megnyitó szónoklatok, viszont a honlap szerint egészen december 31-ig nyitva lesz.
*
Íme egy elképzelt beszélgetés, funkciójára nézvést virtuális tárlatvezetés, ha éppen nem lennénk ott az A22 Galériában, hogy személyesen megtegyük.
„ Az eleven szellem sajátja, hogy csak keveset kell látnia
és hallania, s mindjárt sokat képes átgondolni és fölfogni.” (Giordano Bruno)
- Azt hamar
észre lehet venni, hogy kiállítás címe és mottója arra utal, itt bizony a
látogatóknak eleven szellemmel, alaposan el kell gondolkoznia a látottakon.
- Ez
bizonyára minden kiállításon így van, de úgy tűnik, itt fokozottabb nézői
aktivitásra is számítanak a kiállítók.
- Talán be
kell járniuk legalábbis
képzeletben azokat a lépcsőket, amelyek
például a meghívón látható építményen látszanak?
- Valóban?
- Nézzük
csak: úgy látszik, aki egyre följebb-följebb kapaszkodik a kiválasztott
lépcsőn, végül ott találja magát, ahonnan elindult. A másik meg… Ez bizony
elindít az emberek fejében egy gondolatsort.
- Valami
ilyesmit akarnak elérni a kiállítók. Itt van például Bábel tornya, amelynek a
tetejéig el lehet jutni sok-sok lépcsőn fölfelé törekedve, de el lehet érni
ugyanoda vízszintesen haladva is, úgy hogy egyetlen lépcsőfokot sem érint az
illető.
- A világ már
csak ilyen: vagy törtet valaki fölfelé, vagy inkább gondolkodik, és a sima utat
választja.
- Igen ám, de
ilyen épületeket nem lehet építeni, rajzolni lehet csak, és azt sem túl
könnyen. Mintha játszana a térszemléletünkkel a rajzoló, s közben többszintű,
alapos gondolkodásra késztet.
- Aztán, ha
elég hosszan töpreng valaki, oda juthat, hogy mégsem lehetetlen egy ilyen
épület, még a mi három dimenziós világunkban sem, igaz, csak egyetlen
kiválasztott nézőpontból látszhat ilyennek. Szép művészettörténeti szakszóval:
anamorfikus szemszögből. Aztán ha továbblép ez a képzeletbeli néző, vagyis a
képzeletbeli nézőpontja is áthelyeződik, akkor kiderül a turpisság, egyszeriben
összeomlik ez a csodás téri rendezettség. Jobb bele sem gondolni.
- Akkor hadd
mutassak valami mást. Nem könnyű észrevenni a pici számnégyzetet, ami az egyik
Könyvtár című lap sarkában van.
- Épp olyan,
mint Dürer Melankóliáján. Csak a számjegyek különböznek.
- Ott, ha
emlékszel, a készítés dátuma, 1514 jelent meg az alsó sor közepén, itt meg…
- 2014! Akkor
ez egy évfordulós rézkarc. És tényleg, Dürerre utalnak a részletek is: a
poliéder, a padló mintázata, a rajztáblán a Rinocérosz-metszet… De vajon mit
jelenthet a 212-es szám, ami a sorok, az oszlopok, az átlók összeadásakor
kijön? Ha jól számolom, 86 különböző
négyes csoport összegeként állítható elő.
- Ki tudja?
És hogy miért szerepel ugyanaz az alak kétszer a képen, és a két ablak, a két
koponya?
- Aztán itt
vannak ezek a szomorú szemű rinocéroszok. Ezeknek a hátteréről is tudnunk
kellene valamit? A kiállításon ezekből is kettő van. A düreri eredeti
parafrázisai. Valaha úgy metszette fába a prototípust, hogy sohasem látta!
Talán csak elmesélték neki.
- Egyre
bonyolultabb kapcsolatok. Érdemes lesz utánuk olvasni. Például az Utisz-blogon.
- Térjünk át
inkább a tárgyakra. Mik ezek?
- Röviden?
Térplasztikák. Olyan formák, amelyek részben egyedi, részben közös formai
sajátosságokkal bírnak. Emellett igen mély matematikai tartalommal is
rendelkeznek.
- Vagyis
szobrok? Mit ábrázolnak?
- Nem
célszerű ilyesmit szobornak nevezni. Egy szobor a művész tudatos, előre
elhatározott, megtervezett elképzelése alapján készül, egy meghatározott
gondolat kifejezésének az eszköze. Ezek inkább felfedezett, mint kitalált
geometriai formák.
- Azt könnyű
észrevenni, hogy mindegyik forma lyukas, mint egy gyűrű. Azt is, hogy mindegyik
síklapokból áll. Ez a közös formai sajátosság?
- Ennél több.
Azt is észre lehet venni, hogy mindegyik síklapú testnek azaz poliédernek hatszög lapjai vannak. Ez bennük a közös. Az
ilyen „síklapokból álló ”lyukas” poliédereket nevezzük toroidoknak. Ezek un.
szabályos toroidok: minden lapjuk ugyanannyi oldalú sokszög, minden csúcsukra
ugyanannyi él – jelen esetben három
illeszkedik. Meg lehet számolni, hogy melyik hány lapból áll. Ez egyedi.
- Eszerint a
melléjük tett lapokon ezt jelenti a legfelső szám. De mit jelent a többi? Miért
van több helyen kérdőjel a számok helyén?
- Ezt kell
kitalálni, de azt is, hogy mit kellene írni a kérdőjelek helyére. Ha sikerült,
lehet ellenőrizni az eredményt a papír másik oldalán. De tegyük vissza a
kérdőjelekkel fölfelé, ne fosszunk meg senkit az önálló felfedezés, a
gondolkodás örömétől.
Például olyan kérdések vetődhetnek itt fel, hogy egy-egy
poliédernek hányféle (nem egybevágó) lapja van, maga az alakzat milyen
mozgással vihető át saját magába?
- Ezek már
igen bonyolult összefüggések. Ugye ezek az egyedi sajátosságok. Más egyedi
sajátosságuk nincs?
- Egy-egy
ilyen toroid felfedezését követően volt lehetőség a forma bizonyos
finomítására, bár néha egészen szűk keretek között.
- Mit jelent
az, hogy fel kellett fedezni őket?
- Az itt
látható térplasztikák közül 1977-ben sikerült felfedezni egy a maga nemében
egyedülálló poliédert. Ez a hétlapú szabályos toroid. A tetraéderen kívül ez az
egyetlen olyan poliéder, amelynek bármely két lapja szomszédos, vagyis bármely
két lapjának van közös éle.
Ennek a matematikai konstrukciónak a felfedezése indította
el azokat a számítástechnikai eszközöket igénylő matematikai vizsgálatokat,
amelyekhez a mai technikai feltételek kellettek. Ezért mondhatjuk azt, jelen
esetben nem csak az alkotó a kreatív, hanem maga a matematika az. Itt csupa
hatszögekől álló
- Nehéz
ilyeneket találni?
- Néhány
esetben könnyű, de a legtöbbször a tűt kellett megkeresni a szénakazalban. A
7,8,…15 lapú toroidok mindegyikére láthatunk példát. Olykor többet is.
- Van itt egy
kakukktojás is, amelyiknek láthatóan több mint 15 lapja van.
- Igen. Ennek
24 L alakú hatszöglapja van, amelyek hurokszerű toroidot alkotnak. Ez a Nyitrai
Tudományegyetem Magyar Karának az emblémája. De van egy másik kakukktojás is:
van egy olyan tagja a családnak, amelyet nem a kiállító fedezett fel, hanem egy
munkatársa: David McCoey amerikai matematikus. Érdemes megvizsgálni, miben
egyezik és miben tér el a többitől.
- Itt bizony
valóban komoly feladatokat kapunk De továbbra is az a kérdés, hogy ezek végül
is műalkotások, vagy tudományos eredmények?
- A kérdés
eldöntése a kiállítás látogatóira vár.
- A
kiállítást végignézve egyre világosabb, hogy a kiállítók közös nyelve a
matematika, közös céljuk, hogy az eleven szellemű látogatókat gondolkodásra
késztessék.
- Játék a
formákkal. Vagy annál mégis több? Ha a látogató ilyen következtetésre jut,
akkor ennek a kiállítók bizonyára nagyon örülnek.
1 megjegyzés:
Deák Csillagnak és Kölüs Lajosnak a kiállításról írt méltatásaihoz ide tessék kattintani: http://www.ujmuveszetfolyoirat.hu/2015/09/eleven-szellem/
friss hír, hogy ez a kiállítás volt az A 22 Galéria utolsó tárlata, a finisszázs után Mengyánék bezárnak. Kár!
Megjegyzés küldése