„... csak annyit szerettem volna megírni Önnek, hogy ez a műalkotás erkölcsi
szempontból, gesztusrendszerének történelmi tartalmát tekintve pontos és
makulátlan.” Orbán Viktor (Budapest, 2014. április 29.)
„Tudomásul kell venni, hogy nem emelhet művészetté semmi, mégoly szent és nagyszerű mondanivaló egy dolgot, ha csupán külső analógiák – erkölcs, világnézet, stb. – alapján mondunk véleményt róla.” Dávid Katalin: A szép teológiája. (Szent István Társulat Könyvkiadója, Budapest, 2006.)
„Tudomásul kell venni, hogy nem emelhet művészetté semmi, mégoly szent és nagyszerű mondanivaló egy dolgot, ha csupán külső analógiák – erkölcs, világnézet, stb. – alapján mondunk véleményt róla.” Dávid Katalin: A szép teológiája. (Szent István Társulat Könyvkiadója, Budapest, 2006.)
Azzal,
hogy a művészeti akadémia jogot vindikált magának ahhoz, hogy politikai
kérdésekkel foglalkozzon, hallgatólagosan el kellett fogadnia a politika azon
szándékát, hogy az meg a művészet kérdéseibe szóljon bele. Meg is teszi. Egy
vitatott műalkotás (a Szabadság téren fölállítandó német megszállási emlékmű)
védelmében maga a miniszterelnök ragad tollat. (A tollal írt szignatúra legalábbis
az övé, a fölötte megjelenő négy oldalas szöveg felől már kétségeim vannak.) Az
apropó Dávid Katalin neki írt, nem a nyilvánosságnak szánt "feljegyzése". Mivel a
sajtóban közölt válaszlevél olvasóinak zöme nem ismerheti Dávid Katalin eredeti
írását, azt hiheti, hogy az emlékmű kapcsán előadott történelem-magyarázatok a
művészettörténész hölgy meggyőzését szolgálják. Ez valószínűleg nincs így, hiszen
olyan részletekkel foglalkozik, amelyekkel kapcsolatban nem hiszem, hogy
ellentét lenne köztük, olyan művészettörténeti és ikonográfiai vonatkozásokra
pedig alig, vagy csak általánosságban tér ki, amelyek problémásak lehetnek a
felállítandó emlékmű esetén, s amelyekről egy művészettörténésznek bizonyára
határozott véleménye van. (Közbevetőleg jegyzem meg, hogy a szóban forgó
műalkotásról, pontosabban annak tervéről máig – 2014. május 1-ig – csupán egyetlen
hevenyészett, rossz minőségű grafika vált publikussá, amelynek alapján egy
szakembernek sem könnyű objektív véleményt mondani.) Természetesen megértem, ha
a miniszterelnök, (illetve a levél fogalmazója) megragadja a kínálkozó alkalmat
az emlékmű propagálására, egy politikusnak nyilván ez a dolga, s talán az sem
zavarja különösebben, ha néhány értelmiségi (akikre egyébként a szerző szerint a közélet megvetésének tónusa és a felülállás magatartása jellemző) nem tartja majd túl elegánsnak egy
magánlevél ilyen formában történő kihasználását. Ha jól okoskodom, tehát ha a „válaszlevél”
nem a művészettörténész érveire felel, akkor nem is kellene megvédenem Dávid Katalint,
egy mondatot azonban mégis kommentálni szeretnék. „Nem tudom, mi a filozófiai vagy művészettörténeti szempontból korrekt
válasz. De azt tudom, hogy a didaktikus történelmi alkotások, melyek
általánosak voltak fiatalkoromban, rám inkább lehangoló benyomást tesznek.”
Afelől senkinek sincs kétsége, hogy a miniszterelnök mit ért a fiatalkorában
álló didaktikus alkotások alatt, az azonban, hogy levelében egyszerre előhozakodik
velük, azt sejteti, hogy Dávid Katalin a maga írásában ilyesmit szorgalmazott
volna. Aki egy kicsit is ismeri a munkásságát, aligha feltételezhet ilyet. A „fiatalkoromban”
kifejezés bántó éle azok számára nyilvánvaló, akik tudják, hogy Dávid sokkal
idősebb Orbánnál, vagyis a „didaktikus” időkben felállított emlékművek
felelőssége egy röpke félmondattal („melyek
általánosak voltak”) máris rácsúsztatható
a hölgy gyenge vállaira. Ezen bizony a „mélyen tisztelt” és a „nagyrabecsüléssel”
kezdetű-végű udvariaskodások csak keveset segítenek. Azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy ha a szobornak mindazt a hosszadalmas és komplikált történelemmagyarázatot meg kell jelenítenie, amelyet a levélben a miniszterelnök feltárt, ráadásul jelképeket kell találnia az ártatlan és a gonosz egyértelmű ábrázolására, akkor csakis "didaktikus" alkotás születhet, vagyis olyasmi, ami annak idején az ifjú Orbánra "lehangoló benyomást tett". Vajh' ha egyszer szoborszerű levél-monológok helyett párbeszéd tisztázná közös dolgainkat, és emlékművek helyett tankönyvek rögzítenék a konklúziót...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése