Igen – igen! Vagy hogy szemernyi nosztalgiával elegyítsük
kifogástalannak már a hőskorban sem nevezhető nyelvemlékeinket: da-da. Tom
Stoppard Travesties című színművének egy burleszk jelenetében az orosz bolsevik,
Vlagyimir Uljanov és a román költő Tristan Tzara egy zürichi könyvtárban, vagy
tán épp a Cabaret Voltaire-ban, ki emlékszik már, véletlenül összecserélik az
aktatáskájukat, és bár az első blikk az értetlenkedésé, hamarosan megérinti
őket a szerendipity kacajos íncsiklandása. Szerencselelet. Ha a jelenetet
továbbfűznénk, kiderülne, hogy a kommunizmusnak nevezett, és nagynak képzelt
generációnkhoz oly pikáns élményeket rendelő valami voltaképp bájos diáktréfa
volt, übüista csínytevés, szórakoztató kultúrblöff, a dadaizmus nevű műtörténeti
fejezet viszont véresen komoly társadalmi dráma, bélkiontó iszonypetárda, univerzumrengető
anarchiabomba. Tőrőlmetszett szupergulág. És dolgozatunk tárgya, Boldogságos Horkay
István továbbcsavarintja a jelenetet, nincsenek (nekünk se legyenek) kétségei, hogy az
elhivatott dadaművész Lenin (Woland professzorként tessenek ráismerni) és elszánt
(álszent) követőinek ábrázolhatatlan leglényegét (a kisbajszú sörpuccsost és a
nagybajszú grúzt ki ne hagyjam) a plakát jelenítheti meg legautentikusabban, egyedül
a plakát, a pLaKáT, a PLAKÁT, ami – Kurt Schwitters fejbeütős fabetűivel szedem
(kövér Bodonival), hogy megértsék Brüsszeltől Alcsútig – új virágkort
ér meg. Legalábbis felkent mesterünk sokértelmű opusain. Lautréamont
boncasztalán tortapapírra tétetik az irgalmas Jézus átdöfött szíve, Infernó,
hetedik kör, kitinpáncélba zárt püspöksüveg. Cirokseprű dámaköntösben, kékszakáll
az álarcosbálban, speedballing Basquiat,
szitakötőszárny és empiriokriticizmus. Prince of Denmark transzparens
koponyametszete. Digitalizált szívritmus: Jorick morzeüzenete. Braguette. Möszjő Braguette. Hímvessző elhelyezésére való
páncélozott nadrágtoldalék. Látványslicc. Rinótülök mint napóragnómon. Zsebórában
ketyegő üvegszem. Üvegszel. Üvegszünk együtt. "Andaxin kisasszony finom fehérben
rizsporoz, parókás gavallér bájolva oroz (mulatt-mulat) szoborfehér nő mereng,
hallik a menüett An–Daxinban." A password: abecedárium. H. I. úr kollázsherceg X-ben
(X = Rév-Buda-Fülöp-Pest) plakátról plakátra lépeget. Szimmetriáról aszimmetriára
lépcsőz. Nem kell tovább suttogni, Szezám… Léna Roselli Galéria … tárulj!
(Elhangzott Horkay István kiállításának megnyitóján Budapesten, a Léna Roselli Galériában, a fényképet Arthur Nikisch készítette, ide kattintva pedig "élőben" is követhető.)
(Elhangzott Horkay István kiállításának megnyitóján Budapesten, a Léna Roselli Galériában, a fényképet Arthur Nikisch készítette, ide kattintva pedig "élőben" is követhető.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése