Ó ember, a hitedet ne veszítsd
el, őrizd meg a lélek nagy hitét!
Ki volna nálad nagyobb, nem
lehetsz vágytalan, ne tűrd a szenvedést.
Ha kell, hát százszor
újrakezdjük, vállalva ezt a legszebb küldetést,
Mert a szabadság a legtöbb, amit
adhat magának az emberiség.
Ha az ember még nem is ember, csak tizenötéves kamasz (mint Verne Gyula kapitánya!), még fog az agya,
könnyedén megjegyez mindenféle verset, hogy aztán ötven év múltán se felejtse
el őket. Ez a négy sor szinte pontosan megmaradt, az interneten rákeresve csak
két szót kell kijavítanom. Akkor, tizenötévesen kerültem a gimnáziumba és
hamarosan észrevettem, hogy a faliújságon irodalmi verseny zajlik, minden héten
megjelent egy idézet, többnyire néhány sor egy versből, és szombatig (akkor még
szombaton is jártunk iskolába), be kellett dobni a megfejtést egy dobozba. Aztán
az évzárón tán még jutalomkönyvet is kapott az, aki a legtöbbet eltalálta. Izgatottan
vártam a hétfői feladványokat, amelyeket néha sikerült is megfejtenem, bár a végső
győzelem alighanem másé lett, legalábbis nem emlékszem semmi díjra, holott
akkoriban még számon tartottam az ilyesmit.
Köztudott volt, hogy a feladványokat az iskola könyvtárosa állítja össze,
aki akkoriban kezdett újra tanítani, a „sajnálatos események” kapcsán ugyanis meg
kellett vonni tőle a bizalmat, sőt az ellenforradalom (ez volt a sajnálatos
események hivatalos neve) szellemi előkészítésének vádjával egy időre börtönbe
is kellett zárni. A tanár úr magyart és latint tanított, de talán azért, hogy módja
legyen a vezeklésre, osztályfőnökként az I. D, vagyis az orosz tagozatosok is
rábízattak. (Csak mellékesen jegyezzük meg, hogy oroszt sosem tanított, sőt nem
is tudott oroszul, noha az ellene fölhozott vádak egyike szerint 1956
októberében azzal állt elő, hogy Lenin nyelvét ő pedig nem tanítja tovább.)
Utána számolok: 1966-ban lettem a Katona I. E osztályos gimnazistája,
vagyis a kecskeméti Katona József Gimnáziumé. Izgalmas váltást hozott életembe
gimnázium, és e váltásban a pláne a koedukáció volt. Emlékszik-e még valaki,
mit jelent a szó? Akkoriban mindenki tudta; az általános iskolában (a Czollner
téren) csupa fiúval jártam együtt, a gimnáziumban pedig szebbnél szebb lányok
ültek a padokban. Pont annyi, ahány a fiú. Naná, hogy elsőként igyekeztem megfejteni minden
faliújság-kvízt. Magamtól sikerült, vagy kaptam valami rávezetést, ki emlékszik
már arra? Ott állt a könyvespolcunkon, vagy hevert az otthoni asztalon A tékozló ország, lapozgathattam
kedvemre, s eljuthattam az utolsó sorokig:
Ha kell, hát százszor újrakezdjük,
vállalva ezt a legszebb küldetést, / Mert a szabadság a legtöbb, amit adhat
magának az emberiség.
Aztán elmúlt egy fél évszázad, éppen ötven év és csak most borzongok bele:
a vers valamikor ősszel, a tanév elején jelent meg a gimnázium faliújságán. Október…
november…? Ezerkilencszázhatvanhatban. Tíz év telt el a forradalom óta, amiről
senki nem beszélt az iskolában, és otthon is csak suttogva eshetett róla szó, és
gyorsan másfelé kanyarodott a beszéd, ha valamelyik gyerek kíváncsiskodva
közelebb jött. Már ugrom is a könyvespolchoz, de meglepve látom a dátumot,
Juhász Ferenc hatalmas Dózsa-eposza nem ötvenhatra válaszol, korábbi költemény,
1954-ben jelent meg. Azt tehát, hogy „százszor újrakezdjük” csak a könyvtáros
tanár úr aktualizálta a gimnáziumi faliújságra.
1966-ban talán már kevesen emlékeztek a MUK-ra. És ha emlékeztek volna, akkor sem hozták szóba. Nem mertek megmukkanni. Márciusban Újra Kezdjük, vagyis MUK – terjedt az ötvenhatos forradalom leverése utáni jelszó. Tíz március, száz, sőt százhúsz hónap telt el azóta. Százszor, sőt százhúszszor idézhette föl a tanár úr a Tékozló ország utolsó sorait, mielőtt a faliújságon megjelentette volna azokat. Ó, mit nem adnék, ha eszembe jutna a többi vers is. Sajnos nem jut. Az irodalmi fejtörő párjaként matematikai verseny is zajlott a gimnáziumban. Vajon milyen számokból, milyen műveletek során miféle eredmények születtek ötvenhat tízedik fordulójára? A tűzzel játszottak a Katonás pedagógusok, vagy csupán képzelődöm? A tanár úrtól már nem tudom megkérdezni, március 19-én temették. A történet szempontjából ugyan mellékes, de azért ideírom: ő volt az apám.
1966-ban talán már kevesen emlékeztek a MUK-ra. És ha emlékeztek volna, akkor sem hozták szóba. Nem mertek megmukkanni. Márciusban Újra Kezdjük, vagyis MUK – terjedt az ötvenhatos forradalom leverése utáni jelszó. Tíz március, száz, sőt százhúsz hónap telt el azóta. Százszor, sőt százhúszszor idézhette föl a tanár úr a Tékozló ország utolsó sorait, mielőtt a faliújságon megjelentette volna azokat. Ó, mit nem adnék, ha eszembe jutna a többi vers is. Sajnos nem jut. Az irodalmi fejtörő párjaként matematikai verseny is zajlott a gimnáziumban. Vajon milyen számokból, milyen műveletek során miféle eredmények születtek ötvenhat tízedik fordulójára? A tűzzel játszottak a Katonás pedagógusok, vagy csupán képzelődöm? A tanár úrtól már nem tudom megkérdezni, március 19-én temették. A történet szempontjából ugyan mellékes, de azért ideírom: ő volt az apám.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése