Eldöntetlen művészettörténeti probléma: hol
készültek az első tükrös anamorfózisok. A kutatók meglepve tapasztalták, hogy Kínában
és Európában körülbelül egyszerre jelentek meg, valamikor a 16. század vége
felé. Akik úgy vélik, hogy előzményként a perspektivikus ábrázolás fortélyainak
ismeretére volt szükség, Európára szavaznak, akik a tükörkészítés sok
évszázados hagyományából indulnak ki, biztosak a kínai eredetben. Jurgis
Baltrušaitis litván származású francia történész, a téma egyik legjobb ismerője
azt is sejti, hogyan került át Kínából Európába az anamorfózis készítés
technikája. I. Ahmed török szultánnak volt egy nevezetes kínai művészeti gyűjteménye,
amelyet Konstantinápolyban láthatott egy fiatal francia festő, Simon Vouet (1590-1649),
aki országának követe társaságában járt a Portán 1611-ben. A gyűjteményben volt
egy elefántot ábrázoló tükörhengeres anamorfózis, amelyről Vouet másolatot
készített, illetve festett egy jelenetet, amelyen ördögök táncolják körül az
asztalon álló anamorfikus ábrát. Sajnos a kínai anamorfózsiról készült másolat
nem maradt meg, sőt tulajdonképpen az ördögök körtáncát ábrázoló festmény sem,
csak Vouet egy előkészítő vázlatos krétarajza, illetve egy rézmetszet, amelyet
a kész kép alapján Hans Troschel nürnbergi grafikus készített. Ha igaz az
elmélet, az anamorfikus kínai elefántról készített másolatot, az ördögfiókás
festményt, illetve a nagy mennyiségben előállított rézmetszetet látva kezdtek
el az európai művészek is anamorfózisokat szerkeszteni. Talán tényleg így
történt. Vouet vázlata és Troschel metszete alapján elég jól rekonstruálható az
I. Ahmed szultán gyűjteményében lévő kínai anamorfózis – nem is tudtam
ellenállni a kísértésnek, elkészítettem a „Kínai elefánt” című rajzot – azt
remélve, hogy a rajz alapján talán egyszer egy isztambuli raktár mélyén
rábukkan majd valaki az eredeti képre is.
Májusban egy pekingi előadáson vetítettem le
először az anamorfikus „Kínai elefánt” rekonstruált képét, most zajló ankarai
kiállításomon pedig magát a háromdimenziós anamorfózist is láthatják az
érdeklődők. (Noha azzal kapcsolatban, hogy a tükrös anamorfózis ideája valóban Kínában
született-e meg, vannak kétségeim, a szultáni gyűjteményben látott „Kínai elefánt”
ugyanis Európából Kínába került minták alapján is készülhetett, de mivel a téma
kutatása tartogathat még érdekességeket, szívesen folytatnám azt kínai és török
művészettörténészek társaságában.) - Az alábbi török szöveg fordításáért köszönet Sipos Áronnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése