Itt szeretnék élni a puszták közepin,
Mint Arábiában a szabad beduin.
(Petőfi)
Magam egyszerű rajzoló volnék, ami amúgy persze érdektelen, azért éreztem mégis szükségét így elöljáróban előhozakodni a szakmámmal, mert mi volnánk azok, akik a legirigyebbek vagyunk rájuk. Tudniillik a fényképészekre. Olyasmi mondatok hagyják el a szánkat, hogy ami nekünk egy napi gürc, egy heti gálya, egy havi baj, az nektek egyetlen gombnyomás. Az expozíciós időt ugyebár tizedmásodpercekben mérik. Lehet, hogy azért állíttattam ide, hogy valamit jóvátegyek, hogy vezekeljek a képzőművészféleségek önsajnáltató mondacsaiért? Az újkori paragone vitában kipellengéreztessek? Aki a fényképekről beszélni kezd, amúgy is eleve vesztes, tudjuk, egyetlen kép többet ér ezer szónál. Meg ott a másik közhely, a nyitott szemről…
Mint Arábiában a szabad beduin.
(Petőfi)
Magam egyszerű rajzoló volnék, ami amúgy persze érdektelen, azért éreztem mégis szükségét így elöljáróban előhozakodni a szakmámmal, mert mi volnánk azok, akik a legirigyebbek vagyunk rájuk. Tudniillik a fényképészekre. Olyasmi mondatok hagyják el a szánkat, hogy ami nekünk egy napi gürc, egy heti gálya, egy havi baj, az nektek egyetlen gombnyomás. Az expozíciós időt ugyebár tizedmásodpercekben mérik. Lehet, hogy azért állíttattam ide, hogy valamit jóvátegyek, hogy vezekeljek a képzőművészféleségek önsajnáltató mondacsaiért? Az újkori paragone vitában kipellengéreztessek? Aki a fényképekről beszélni kezd, amúgy is eleve vesztes, tudjuk, egyetlen kép többet ér ezer szónál. Meg ott a másik közhely, a nyitott szemről…
A
nyitott szem persze lényeges (s a látszattal ellentétben egyáltalán nem adott
mindenkinél, akinek nyitva van a szeme), de fontosabb a nyitott szemnél, Buda
Ferenctől ollózom ide: a nyitott szív. Ehhez képest a nyitott blende már csak
technikai részletkérdés, a szír sivatagok és az alföldi szikesek (Baghet
Iskander képeit elnézve, nem is oly irdatlanul távoli világok) fölötti
mennybolt mérhető fénymennyiségének függvénye.
A
nyitott szem - nyitott szív együttállásból fakad a látható és a láthatatlan
egyidejű jelenléte. Fakad-e tényleg? Néhány hónapja vettem először kézbe
Iskander honfitársának és barátjának, a szúfizmust költői küldetésként vállaló
Adonisznak a kötetét. Ő kapta, emlékeznek, ugye, tavaly a Janus Pannonius-díjat:
„Számomra a valóság csak változó efemer, múló érzet. Hiszen mindaz, aminek köze
van a mélységhez az örökkévalósághoz, a láthatón túl lakozik. Törekedni kezdtem
arra, hogy ne a láthatót mondjam el, hanem minden erőmet arra összpontosítom,
hogy a láthatatlanról beszéljek. (…) A jelentés a láthatatlan világban lakozik,
de csak a kép által tárulhat fel. A kép pedig, amely teljes egészében a látható
világhoz tartozik egy nem látható, rejtett jelentést hordoz. Így aztán a
szúfiknál létezik egy kifejezés, amely azt jelöli, hogy nyilvánvaló
aspektusában a kép a jelentés, de a jelentés nem a kép.” Így elsőre persze elég
bonyodalmas, de nagyon egyszerű a gyakorlatban. Nézem Iskander fotóit és
magamra figyelek, arra, hogy miféle dimenziókat nyitogatnak bennem a képei.
Bennem-e? „Az én az mindig valaki más.”
Rimbaud mondata („Je est un autre”) a
szúfik alapvetése. Az ember a Mindenség kicsinyített mása. Amikor azt mondom,
magamra, úgy is értem, magunkra, így együtt, ahogy vagyunk, na jó, kimondom:
magyarok.
Magyar
táj magyar ….kamerával. Tájfényképész: tudja lenn az Alföld tengersík vidékét,
de megvannak neki csúcsok is: Illyés, Faludy, Sütő…
Magyarul
fényképez. Megkockáztatom magyarabbul, mint akinek ez az anyanyelve. Rövid, személyes kitérő az apanyelvről: az apanyelve ugyanis magyar, amit úgy tessék érteni,
hogy valamikor, amikor diákként Magyarországra érkezett (ó azok a hatvanas
évek!), az én apám volt (név szerint persze Orosz:
László), aki tanárként bevezette a magyar nyelv rejtelmeibe. Ikes igék, tárgyas
ragozás, elipszilon …. brrrr.
Visszatérve
az anyanyelvre, amiről szeretnénk
hinni, hogy van vizuális anyanyelv is, sőt állítjuk, dacolva a nyilvánvaló
képzavarral, hogy létezik ((duplazárójel, nem is rossz ötlet: szemüregből
kinyalintó nyelv, sőt nyelvezet, na ezt majd
egyszer megrajzolom – duplazárójel bezár)) úgy értve, hogy másként lát, mutat,
ábrázol, exponál, kinagyít, előhív, képkivág, gondolattársít, satöbbizik egy
magyar, meg ahogy példánk (példaképünk) mutatja egy szír. Hogy ő szír szemmel
lát. Szírszem. Egyik szemem szír, a másik meg… De most komolyan: ki ne vágyna
arra, hogy megtudja, hogyan látják mások, mit vesznek észre benne, hol érzik
különlegesnek, milyen tulajdonságait magasztalják, és melyek azok, amin csak
mosolyogni tudnak. Iskander munkáit nézegetve azt vesszük észre, hogy nem őt
keressük a képek mögött, hanem magunkat. Nem csak a személyes önmagunkat (én
persze megfésülködhettem volna), hanem azt a nagyobb szegmest, amire azt
mondjuk, hogy mi. Mi magyarok, európaiak és orgoványiak, vályogvetők és dollárkeresők,
libakopasztók és terhesanyák, árvalányhajak és naplementék, gémeskutak és satöbbik. Az ember a Mindenség kicsinyített mása.
„A Mindenség egységben van velem,
szemhéja az enyémre borul.”
(Ez
megint Adonisztől volt.)
Egy
Humboldt nevű porosz kábé kétszáz éve beültette a fülünkbe, hogy a nyelvek
különbözősége nem „hangok és jelek”, hanem „világnézetek” különbözősége. Így
aztán már tudományosan is firtatható, vajh’ mit látunk meg a világból, amit
mások nem látnak, illetve mi az, amit mások látnak és mi meg nem látunk, nem nézünk,
nem veszünk észre? Egyszerűbben: otthon tudunk-e lenni mi, agglutináló nyelvű
magunkfajták, a flektáló arabon felnőtt Iszkander képeiben? Olyan a ládán
hanyatt vágom magamosan otthon.
Rá
is googlizok, hogy mondják az arabok a fényképezést, ott van-e benne a fény és
a kép? (Saját lelemény lenne, vagy a Lichtbild
magyarítása?) Meg is kérdezhetném persze, de hátha éppen fotografál (صورة, így
kell mondani: szura), vagy előhív, rögzít, öblít, nagyít, szárít, keretez, kiállít,
vagy történetesen egy szószátyár kiállítási megnyitót hallgat….
Szóval
egy صور (szoura) annyi, mint ezer szó. Ez csak 749 volt (még 251 hiányzik), de
talán már elég lesz. Sőt!
(Ma délután az Országos Széchényi Könyvtárban Bahget Iskander kiállításának megnyitóján olvastam föl.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése