2022. november 21., hétfő

KÖNYŰIDET ÉRTEM!

 Petőfi! Könyűidet értem!

… vagy legalábbis érteni vélem. Pontosítok: érteni véltem mostanáig, s nem találtam őket indokolatlannak. Az évfordulóidra költött panaszversek tovább táplálták a könnyek jogát (Óh, vannak koszorúk, keményebbek, mint a deszkák…) a neveddel lelkesítő sorok csupán mélabút plántáltak belém (Dörmögj, testvér, egy sor Petőfit…), talán némi dacot (Szedd össze csontjaid, barátom…), de inkább vissza-visszatérő kilátástalanságot (valahol mindig temetik, valahol mindig exhumálják…)
Tegnapi élményem azonban túllökött minden kétségen. Tüskehajú Petőfi-forma fiúcska – kisgimnazista, abból a korosztályból, amikor a költőt még inkább Vicseknek szólították barátai – egy rendezvényen, valahol a végeken, a Szeptember végént szavalta. A harmadik szakaszt így:

Ha eldobod egykor az özvegyi fátyolt,
Fejfámra sötét lobogóul akaszd,
Én feljövök érte a síri világból
Az éj közepén, s oda leviszem azt,
Letörleni véle könyűidet értem,
Ki könnyeden elfeledéd hivedet,
S e szív sebeit bekötözni, ki téged
Még akkor is, ott is, örökre szeret!

Elrejtett parafrázis? Megérti-e a hallgatóság? Vagy csak néhány ínyenc szívéig jut el – töprengtem, de zúgó taps fogadta, vagyis a közönség tudta, hogy a ragcsere nem véletlen nyelvbotlás. Bátor aktualizálás. Vajon önállósította magát a kis Vicsek-másolat, vagy közösen ötlötték ki a felkészítő tanárnővel? Köszönet neki is. Hasonló bátor kiállások reményében várom a Petőfi-évet!

1 megjegyzés:

Unknown írta...

JAVASLAT EGY BEJEGYZÉSRE PETŐFI SÁNDOR KÉPZELETBELI EMLÉKKÖNYVÉBE

Közel 33 éve, amikor a kötelező sorkatonai szolgálatokat túlélt fiatalok már mosolyogni tudtak a hirdetőoszlopokon vöröslő, zsíros katonanyakakon, akkor a diákok javaslatokat tettek a magyar irodalom tematikájára. Egy tihanyi lány a Tihanyi Apátság Alapító Okiratát javasolta. Magyarázatként reményéről írt, hogy az ő ott leírt szándékaiból is valamit majd 934 év múlva egy tihanyi olvasó valamit megért, mint ahogy ő is talált számára érthető részt a 934 éve írt alapító okiratban.

Efféle szándékkal javasolnám Petőfi Sándor képzeletbeli emlékkönyvébe számunkra kedvelt művészek tanulságos írásait.
Én Örkény István Emlékkönyvbeírását javaslom Petőfi Sándor Emlékkönyvébe.

Pálffy László


EMLÉKKÖNYVBE
- Ki vagy, te hosszú hajú, sudár, szép, fiatal lány?
- Az én teljes nevem Vorazlicki Klára Nóra Annamária Olga, de csak úgy becéznek: Kuksi. És
a bácsi kicsoda?
- Az én nevem is Vorazlicki Klára Nóra Annamária Olga, és engem is Kuksinak szoktak
becézni.
- Érdekes. De hiszen a bácsi öreg, kopasz és jobb szeme egészen fenn van akadva... Én ezt
nem egészen értem.
- Tanuld meg, Kuksi, hogy nincs két egyforma Vorazlicki Klára Nóra Annamária Olga a
világon.
- Milyen kár!
- Bizony, ez nincs másképp.