2016. március 17., csütörtök

RINÓ REPETA


Jövő szombaton, március 26-án zár a Műcsarnok "Friss" című kiállítása. Előtte, 24.én, csütörtökön este 6-kor megismételjük a Rino-szeánszot azon kevesek kedvéért, akik esetleg még nem látták. Tudják, az 500 éve kimúlt orrszarvúra emlékezünk, aki … ami … amely, na mindjárt ideteszek néhány mondatot az előadásból, de előtte essék még szó McCurry-ról, aki miatt épp dőlnek a népek a Műcsarnokba, és ez talán a Friss kiállítás látogatottságán is meglátszik. McCurry ugyanis egy koencidenciális szerendipitás (!) Legalábbis nekem. Bresciában Chiara Padova galériájában (Galleria dell'Incisione a hivatalos neve), 2013 őszén volt egy szép kis kiállításom, pontosabban a galéria földszinti termeiben lógtak az én képeim, az emeleten pedig az övéi, Steve McCurry fotói. Az emeletre viszont csak úgy lehetett feljutni, ha az én egyik termemen is átmentek látogatók, vagyis az ő látogatói. Steve már akkor is világsztár volt, szóval sok nézőt köszönhetek neki. Alighanem ugyanez történik most a Műcsárdában. Azt momentán nem tudom, van-e rinós képe (elefántosok dögivel), de mindegy, most úgyis az én rinó-beharangozóm következik – hátha hozok vele csütörtökön néhány extra nézőt Steve-nek. 



Az Áldott, a Boldog, a Szent Rinocérosz. (…) Ha sokáig nézzük, ha megismerkedünk a részleteivel, a történetével, a sorsával, egyszerre észrevesszük benne a szimbolikust. Ez a nehézkes, döccenve mozduló, kihaló félben lévő teremtmény, igen, ez maga a fametszet, a grafika, a kézműves illusztráció, egyszóval a szakmánk. A kézi munka szép esetlenségében, az elrajzolásokban, a megcsúszó kés nyomában, a kitört vonalperemben, az elkent festékfoltban egy kicsit ott van Ő is, a grafikai műhelyek hátsó, homályosabb traktusában meghúzódó, villanyoltás után a prések közt otthonosan föl-le sétáló láthatatlan Szent Rinocérosz.



Szóval a rinó-repeta 24-én hatkor indul!

Nincsenek megjegyzések: