Már előbb kellett volna emlegetnem, valamikor november
elején, hogy a Vigadó Galériában az én Atlantisz című anamorfózisomat nevezték
ki a „hónap műtárgyává”. Ott áll a bejárat (és a műbőrfoteleket őrző üvegkalicka - vajon mi a csuda ez, tudja valaki?) mellett, fölé pedig azt a textust nyomtatták, amely 2000-ben a Velencei Biennále
katalógusában is a kép kísérőszövege volt. Rögvest ide is másolom, de hogy a
történet kerek legyen, említtessék meg, hogy az akkori Biennále egy másik
magyar résztvevője, Makovecz Imre a kiállításra készített anamorfózisaimat látva,
s talán az alábbi szöveget olvasva határozott úgy, hogy meghív az akadémiájába.
Mondanom sem kell, az akkor egy másik akadémia volt, nagyon más, jobban
hasonlított egy baráti asztaltársasághoz, semmint ahhoz (a szintén a Vigadóban
székelő) mamuthivatalhoz, amivé kinőtte magát. Az asztaltársaság hasonlat nem
véletlen, tényleg egy nagy ovális asztal körül ültünk Imre Kecske utcai
műteremházának földszintjén, s épp annyian, ahány szék elfért az asztal körül.
Tetszett az épület, a faragott asztal, fölötte a csillagképek derűs mintázata,
de leginkább a kert hatott meg. Ott a kertben ajánlotta föl, lépjek be a körbe.
Mint később, az ünnepi beiktatáson megtudtam, rajtam kívül csak Jókai Annát
hívta meg tagnak azon a nyáron, ebből már sejtenem kellett volna, talán
sejtettem is, van némi ravaszság, hogy ne mondjam politika a meghívás mögött.
Mindketten tagja voltunk ugyanis a másik, az ellenakadémiának, a Széchenyinek. Két
nagy trónust csináltatott (Mezei Gáborral?) az alkalomra, az egyikbe Anna telepedett
bele, a másikba nekem kellett volna helyet foglalnom. Inkább a gyepre ültem, s
valami fűszálat rágcsálva mondtam el, ha már mindkét helyen tag vagyok,
megpróbálom a két akadémiát közelebb hozni egymáshoz. Később, amikor
funkcionáriusnak is megtett, már programként próbáltam megvalósítani ugyanezt a
tervet. Persze nem sok sikerrel. Akkor elnökösködtem, amikor a legerősebb volt
az ellenszél. Talán majd írok arról is, de most jöjjön az Atlantisz-szöveg.
Vannak rajzok, amelyekben ott szunnyad valami, ha úgy
tetszik apollóinak is nevezhetnénk, valami átszellemült örök melankólia. Talán
a geometria oldhatatlan, enigmatikus szomorúsága szüli ezt az érzetet: a
szimmetriák fenséges társtalansága, a tükörképekben lakozó örök kétség, vagy a
perspektívák reménytelen, plátói kapcsolata a végtelennel. Paradox világok,
megépíthetetlen épületek, lehetetlen terek - mondják róluk, pedig csak a
hagyományos, a konvenciók által meghatározott gondolkodásmód számára elképzelhetetlenek.
Egy agyafúrtabb olvasatban, anamorfikus nézőpontból vagy lelki szemszögből
nézve már nem irreálisak ezek az ábrák, sőt talán segítenek abban, hogy
megértsük a tengerekbe vagy a tudat alá süllyedt Atlantiszok üzenetét.
Az Úr a hetedik napon megpihent, az ember pedig beosont a
Teremtésnek nevezett tükör-labirintus közepébe. Amire csak néz, mindenben
önmagát látja viszont. Fű, fa, csillag, az összes teremtmény, mind épp
kilencven fokos szöget zár be látósugarával. Képtelen magától elvonatkoztatva
látni, érezni, fölfogni bármit is. Minden tapasztalását csak magára tudja
vonatkoztatni. Ha akár egyetlen szögpercet képes volna változtatni ezen az ősi,
önző, génekbe kódolt helyzetén, akkor a dolgokról visszaverődő sugarak már nem
a kiindulópontba jutnának vissza, s nem fáradnának el e véget nem érő
értelmetlen ingaúton, hanem új s újabb ismeretlen felületek tükröznék őket
tovább, a geometria hálóin a végtelenségig cikázva, s akkor válhatna talán
megismerhetővé valami olyan, aminek még az elképzelését is tiltja ez a tükörbe
zárt állapot.
Az anamorfózis, a perspektív ábrázolás e többször
elfelejtett, majd újra használatba vett, kicsit naiv, kicsit misztikus
vadhajtása, a maga ferde rálátási szögével kísérlet az ab ovo lehetetlenre, az
eredendő tükörhelyzet oldására - elméleti, vagy ha úgy tetszik
"laboratóriumi" viszonyok között legalábbis. Az anamorfózist néző
néző nemcsak - Duchamp elhíresült mondását követve - a művet fejezi be; önmagát
is "csinálja", saját nézői mivoltát is identifikálja. Ahogyan megleli
a helyes nézőpontot, ahogy felismeri az értelmessé visszatorzult képet,
egyúttal saját téri koordinátáit is definiálja. Az anamorfózis szemlélője nem a
recehártyán megjelenő látványra, inkább a mű és önmaga közötti összefüggésekre
figyel. Arra kell koncentrálnia, hogy a műalkotás által teremtett, vagy
pontosabban a műből szétágazó látósugarak által kijelölt térben hol helyezkedik
el, és mozdulatai a kép jelentésének miféle módosulásához vezetnek. Miközben
ezt teszi a fizikai térben, önkéntelenül is megfigyeli saját magán a befogadás,
ha tetszik a "műélvezet" lelki mechanizmusát is az anamorfózis
gerjesztette spirituális térben. Önállóbbnak, de kiszolgáltatottabbnak is
érezheti magát az, aki kapcsolatba kerül az anamorfózisokkal. Ráébred a
helycserére: nem ő van már a világ közepére állítva. Érzi a kép megteremtésének
csodáját egyfelől, de azt is, hogy magára marad ezzel a valóságban nem is
létező, csak az ő tudatában megjelenő illúzióval.
P.s.1.: A Vigadó Galériát persze nem csak azért ajánlgatom,
mert ott árválkodik egy anamorfózisom, inkább
azért kell, sőt kötelező odamenni, mert az emeleti termekben hatalmas Somogyi
Győző életmű kiállítás van. Nagyszerű anyag, remek festmények, csodaszép
grafikák, szóval élmény. Kihagyhatatlan. Csak a rendezés lett egy kicsit zsúfolt
és monoton.
P.s.2.: Valami, ami változatosabbá tehette volna a
Somogyi kiállítást. 1984-ben megkértem Győzőt, hogy Ah, Amerika! című filmem
egyik jelenetéhez készítsen rajzokat. Ott kezdődnek az ő képei, ahol megszólal
a „járjatok be minden földet …” kezdetű Petőfi vers egy valamikori kivándorló hangján (25:30-nál).
Nem szoktam elérzékenyülni a saját moziimon, ez a vers azonban kivétel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése