24 éve, 1990 augusztusában már jártam itt, akkor a Vigyázat lépcsőt mutatták be. A fesztiválpalota ugyanaz, a szálloda is, sőt a kabócák is
épp olyan hangosak. Néhány régi ismerős is felbukkan: Namiki, Minami, Ninomiya Yoko. Akkor egyedül voltam magyar, most viszont mi vagyunk a
díszvendégek, mert mint az Orosz Marci és Anna által szerkesztett katalógusból
kiderül, pont száz éves a magyar animáció. 250 filmünket vetítik, Auguszt-bejgliket majszolnak a japcsik a fogadásokon és a két kiállítás egyikén
Dóra filmgrafikáit nézegetik. (A másik kiállító sem akárki: Norman McLaren.)
P.s.: Ha már az animáció centenáriumát üljük, illene megmutatni azt a bizonyos száz éves filmet, Kató-Kiszly István Zsirb Ödön című opuszát is, de hát – ilyen a mi formánk –, a film elveszett. Egyelőre Marci sem találja, pedig ő még Béla ügyben sem hagyta magát. Béla – ez volt a címe az első magyar avantgard mozinak, egy Gerő György nevű fickó forgatta 1926-ban. Természetesen ez is eltűnt (a bolondházba csukott trockista szerzővel egyetemben), megmaradt viszont a forgatókönyve (az IS című dadaista lap közölte 1924-ben) és tíz apró képkockája. Ekkor jött Marci, rávett egy clevelandi médiaművészt, Bruce Checefskyt, hogy próbálja meg rekonstruálni a filmet. Az amerikai ráállt, az eredmény még éppen látható a Nemzeti Galériában az Életre kelt (film)kísérletek című kiállításon. Aki még ennél is okosabb akar lenni, kattintson ide, meg persze nézze meg a kiállítást a Galéria legfölső emeletén.
P.s.: Ha már az animáció centenáriumát üljük, illene megmutatni azt a bizonyos száz éves filmet, Kató-Kiszly István Zsirb Ödön című opuszát is, de hát – ilyen a mi formánk –, a film elveszett. Egyelőre Marci sem találja, pedig ő még Béla ügyben sem hagyta magát. Béla – ez volt a címe az első magyar avantgard mozinak, egy Gerő György nevű fickó forgatta 1926-ban. Természetesen ez is eltűnt (a bolondházba csukott trockista szerzővel egyetemben), megmaradt viszont a forgatókönyve (az IS című dadaista lap közölte 1924-ben) és tíz apró képkockája. Ekkor jött Marci, rávett egy clevelandi médiaművészt, Bruce Checefskyt, hogy próbálja meg rekonstruálni a filmet. Az amerikai ráállt, az eredmény még éppen látható a Nemzeti Galériában az Életre kelt (film)kísérletek című kiállításon. Aki még ennél is okosabb akar lenni, kattintson ide, meg persze nézze meg a kiállítást a Galéria legfölső emeletén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése