…
vagy legyen plakátisszimó. Három plakátkiállítás olaszos ízekkel. Hivatalosan
október 12-én nyílik Genovában az Első Itáliai Plakátbiennálé, a kitaláló
Sergio Olivotti már legalább egy éve szervezi, és ha valahol egymásba
botlottunk (Skopje, Isztambul) lelkesen beszélt róla, hogy végre nagy
nemzetközi plakátos esemény lesz Munari,
Toscani, Bortolotti földjén. A másik manifesto-tárlat a Magyar Plakát Társaságé,
Pizza all’ ungherese címmel nyílik kiállításuk az Olasz Kultúrintézetben
október elsején 6-kor (ami november közepén tovább megy majd Rómába az
Akadémiára). A harmadik kiállítás helyszíne szintén a Bródy Sándor utcai Olasz
Ház, sőt a megnyitás ideje is csak egy órával követi a pizzásokét :
Nő-Vér-Vonal. Az első két kiállításon szerepelnek a munkáim, legtöbbet mégis
ezzel a harmadikkal dolgoztam, mert megnyitó szöveget kellett szerkesztenem
hozzá. A továbbiakban ez következik.
Húsz
nő kitalál magának egy férfit, a bonyodalmak elkerülése végett egy olyat, aki
nem él, vagyis fikciók és legendák kapcsolhatók hozzá, illetve olyat, aki azért
mégiscsak élt, tehát konkrétumok is szóba jöhetnek. A konkrétum adott, lévén a
hölgyek választottjukhoz hasonlóan maguk is dizájnerek, tehát a téma legyen
maga a dizájn. Bonyolításképpen a dizájn mégsem annyira konkrét fogalom, mint
hinnénk, mindnyájan mást értenek alatta, mentségükre szóljon, hogy a választott
férfiú, akinek kapcsán alapos háttérkutatást végeztek (s ilyesmire vették rá az
önök előtt ágáló beszélőembert is) szóval választottjuk, Bruno Munari olasz
tervező is hol így, hol meg úgy definiálja. Mert, hogy el ne felejtsem mondani,
az illető nem csak dizájnerként, hanem a dizájn teoretikusként is jeleskedett,
sőt jól tipografálható rövid szállóigéket post-itelt ki a világhálón, illetve
tették ezt az életmű feldolgozásába belemélyedő Munari szakértők, akik
történetesen (bár a fess férfiú fényképeit nézegetve aligha véletlenül)
mindnyájan hölgyek voltak.
„Tanuljuk
meg másvalaki szemével nézni a világot!” – íme egy klasszikus Munari mondás,
tegyük hozzá, igazi dizájner álláspont, egy képzőművész ugyanis épp fordítva
mondaná: tanulja meg mindenki az én szememen keresztül nézni a világot. A szállóigét
felvezető magyarázat szerint csak az, aki nyitott a látás különféle módjaira,
az, aki tudja egyszerre többféleképpen látni a világot, az képes rávezetni mást
is a látómező szélesítésére, és ez a soknézőpontúság, ez a panorámázó tekintet,
ez tulajdonképpen maga a dizájn, a progettazione, .... Szóval szokjuk meg, hogy másvalaki
szemével nézzük a világot. Egyelőre persze Munarit próbáljuk meg a húsz hölgy
szemével látni: negyven szemmel.
Univerzális
mindentudó: foglalkozott az igazi művészettel meg az alkalmazottal, csinált
világítótestet és kresztáblát, betűtípust és plakátot, mesekönyv illusztrációt
és újsághirdetést, díszcsomagolást és autókarosszériát, karosszéket és
bélyegsorozatot. Oly sok mindent, hogy stílusába a futurizmustól az absztraktizmusig,
imidzsébe a nyakkendőtűtől a mandzsettagombig, ízlésébe a duce magasztalásától
szapulásáig szinte minden belefért. Picasso, akivel egyszerre ünnepelte a
születésnapját, korunk Leonardójának nevezte, amiből akár a dizájn jolly jokere
definíció is kihallható, én persze tiltakoznék, és nem csupán az hommage-tárlat
ünnepi pillanatai miatt, hanem azért is, mert történetesen az a bizonyos közös
szülinap engem is kötelez. Lehet, hogy ezért lettem ideállítva?
Talán
érzékelik, hogy a Cyranói zsákutcába momentán nem nagyon mennék bele, abba
tudniillik, hogy az erkély alatt lapulva én találom ki a fényező dumát, ők meg
mind a húszan agyba-főbe lájkolják az olaszt.
De
fordítsuk komolyra a szót. Tudom én, hogy az lenne píszí (politically correct),
ha nem venném észre, hogy ők húszan mind nők, az meg egymagában mind férfi, az
meg már egyenesen píáj lenne (politically incorrect), ha azt is konstatálnám,
hogy nem csak nők, hanem helyesek és ifjak és üdék, ami ugyebár csak a
konvencionális esztétika sillabuszai szerint mond ellene az MSZM (mértékadó
szellemi műhely) tradicionális szabályainak, egyébként az ég adta világon semmi
köze hozzá. Sőt! (mondhatnám, ha ez a sőt nem volna olyan áthallásos, utalván –
és ezt már duplazárójelben teszem hozzá -, az imént megnyílt MPT (Magyar Plakát
Társaság) kissé mácsósra sikerült gender összetételére.
Mindazonáltal
a kiállítók, ha már „Nő-vér-vonalnak” keresztelték a kiállítást, bizonyára
egyetértenek a szószólójukká választott illetővel (történetesen férfi), hogy a
hazai dizájnban vérfrissülés szükségeltetik (korábban és más apropóból úgy
fogalmaztam: vér kell a pucájába), és e fényes társaság, amelynek egyébként
neve is van: MATT (Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társasága), és
amelynek mellesleg férfi tagjai is vannak (sőt sokkal több férfi tagja van)
alapítása, vagyis 2006 óta imponáló lelkesedéssel és kívülről úgy látszik,
hasznosan és sikeresen munkálkodik e vérfrissülés érdekében.
A
mostani, megnyíló félben lévő tárlat beharangozójából idézem: „A design
sokfélesége, olyan, mint a női lét. Csupa állandóság és folyamatos megújulás.
Csupa lényegtelennek tűnő igazán lényegi. Csupa érzés és mégis praktikus cél. A
design rezdülés, mint a női lélek, amely illékony és mégis örök. A MATT
"Nő-vér-vonal" című kiállítása ezért hölgyekről szól, akik a design
szakma állandó-pillanatnyiságával ünneplik a Bruno Munari életművet.”
Az idézett szöveg egyetlen momentumára koncentrálnék: a szakma állandó pillanatnyiságára. Zavarba ejtő szókapcsolat, bár az előzmények nyomán érteni vélem, annyit tesz, a megújulásra leginkább hivatott, sőt arra anatómiailag is predesztinált hölgyek ünnepélyesen deklarálják, itt tart ma 2013. október elsején, kedden este fél nyolckor a graphic design, s ez az up-to-date attitüd épp azért fogadható el, mert átélt és komolyan vett tradíciók hitelesítik. Történetesen dottore professore Munari. Vagy inkább úgy mondanám, az amit Munariba a nők, ők húszan a negyven szemükkel belelátnak:
Az idézett szöveg egyetlen momentumára koncentrálnék: a szakma állandó pillanatnyiságára. Zavarba ejtő szókapcsolat, bár az előzmények nyomán érteni vélem, annyit tesz, a megújulásra leginkább hivatott, sőt arra anatómiailag is predesztinált hölgyek ünnepélyesen deklarálják, itt tart ma 2013. október elsején, kedden este fél nyolckor a graphic design, s ez az up-to-date attitüd épp azért fogadható el, mert átélt és komolyan vett tradíciók hitelesítik. Történetesen dottore professore Munari. Vagy inkább úgy mondanám, az amit Munariba a nők, ők húszan a negyven szemükkel belelátnak:
Akik
ismerik a Munari életművet, azok bizonyára észreveszik, hogyan kapcsolódnak a magyar
lányok munkái az olaszéihoz, miféle parafrázisokon keresztül nyerik el
értelmüket, akik meg nem ismerik, azok higgyék el, és visszafelé, a hölgyek
transzparens munkáin átnézve fedezzék fel az olasz alakváltó sziluettjeit. Mind
a húszat.
Balla
Dóra a szimmetriák sejtelmes drámaiságát, Csipler Dorottya a test galaktikus
leképezését, Déri Enikő a betűk mitikus struktúráit, Diósi Réka a mozgáspályák
humanizálását, Duboczky Anna a transzparenciák frissességét, Farkas Anna a
tovarezgő üzenetek átkódolását, Hidvégi Anna a villaírás játékos artisztikumát,
Kálmán Tünde a futurizmus feminin báját, Koroknai Kira a művészet és a
természet találkozásának paradoxonját, Kovács Adrienn az önállósulni akaró
betűk elszántságát, magukrautaltságát, Murakeözy Gabriella az óceáneum jellé
kódolását, Nádi Bogi a villaszignó csokorburjánzását, Novotny Dóra az átlók és
a hajtások eleganciáját, Pletser Cecília a csigavonal szofisztikált
jelentésrétegeit, Riba Hilka a dizájn és a művészet színes egymásba
lépcsőzését, Rozmann Ági az arcára emlékező levélpapír szomorú-vidám
kitárulását-bezáródását, Szabó Andrea a marginalitás fontosságát és a fontosság
fontatlanságát, Tiszka Annamária a véletlen determináltságát, Valicsek Évi a
raszterek sokértelmű Ecoi listamámorát és Varga Tütyi a monogramba sűrített
lexikális teljességet mutatja föl; a konklúzióhoz érkező szónok pedig szívből
sajnálja, hogy történetesen férfinak született, fejét meghajtva elismeri, hogy
az „hommage-pátoszt” a hölgyek bátran és elegánsan idézőjelbe tették, s Évai
könnyedséggel általlépték az epigonizmus kínálkozó vermeit. A kiállított munkák
dialógusa, összhangzattana, kórusa, közös panorámázása – na, a végére csak
kezdek belejönni – méltó a MATT már jó alaposan megdicsért kiállítás
koncepcióihoz,ne is ragozzuk tovább, nyíljon meg a Nő-vér-vonal tárlat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése