2013. június 6., csütörtök

A SEJTÉSEK A TÉREN

 
Bár a tavaszi könyvfesztiválra jelent meg, de azért a ma kezdődő könyvhéten is kapható lesz. Például itt a plakát terén: a pesti Vörösmarty téren. A cím: Válogatott sejtések; az alcím: A tojás volt előbb; a szerző: Orosz István, a kiadó: a Typotex; a tipográfus Keresztes Dóra; az oldalszám: 260; az ár: hát biztos lesz valami kedvezmény... a részletes tartalomjegyzék pedig itt következik:

Köldöknézés, avagy az igazi Éva
Egy harmadik szemről, a vizuális anyanyelvről és arról, hogy mi a köze a perspektívának a magányossághoz.
A tojás volt előbb
Egy oltárképbe függesztett strucctojásról, ami arra való, hogy megtudjuk, hova kell állnunk
„…nothing but confusion”
Az anamorfózisoktól az anagrammákig. A Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémián tartott székfoglaló.
„Üzenetek”
A XXIV. szonett anamorfikus újrafordítása. (Bocs, Lőrinc!)
A koponya szempontjai
Arról, hogy honnan kell nézni a Követek anamorfózisát, és hogy ki a csuda festhette rá Holbein képére a halálfejet.
A pszeudo-Dürerek  
Arról, hogy mit nézett a rajzoló és mit látott a modell.
A leghíresebb rinocérosz
Arról, hogy a grafikus tanoncok miért tisztelik szent állatként az orrszarvút.
Rejtett arcok
Polonius felhőitől Leonardo madarain, az antropomorf rudolfinusokon és a paranoiakritikus szürrealistákon át egészen a plakátig.
Három „kép”
A perspektíva felfedezése, önarcmás a körtükörben, meseország kapuja.
A mester tükrei
Egy ceruzavázlatról, amelyet eredetileg Eschernek szántak.
Hiányok
A semmiről, ami olykor olyan, mintha mégis valami lenne.
A lehetetlenségek ürügyén
Lehet, hogy csak máshonnan kell nézni és máris lehetségessé változik az, ami addig lehetetlennek látszott.
Sejtések ürügyén
Az Erdős-számról, a Melankólia angyaláról és az Isteni színjátékról.
Kína és az anamorfózis
Arról, hogy milyen botrányos képekkel közlekedtek egykoron a hittérítők.
Kertek és labirintusok
A kínai kertről, amelyben eltűnik egy festő, a túlvilági kertről, ahol lélekdenevérek lógnak a fákon és a gyermekkor kertjeiről, az elmúlás piszkozatairól.
Enyészpontok térben és időben
Arról, hogy mennyiben felelős Piranesi az újkori építészetek dölyfös monumentalizmusáért.
A kiszámított holló, avagy a műalkotás filozófiája
Kettős illusztráció, amelyből kiderül, fikció-e, vagy önmagáról írta Poe A holló című verset.
A lerajzolt idő
A nyíllövés rajzfilmes tulajdonságairól, valamint az álomidő irányáról az ébrenlét felől nézve.
The Storm of the Century
Egy elveszett vagy inkább meg sem írt napló bejegyzése 1993. március 12-én, pénteken.
Indián nyár
Utazás Bill-lel, avagy a plakát színeváltozása.
A kielről meg a kultúráról
Arról, hogy a kultúra olyan, mint a tőkesúly a hajók alján, ha a fönti tákolmány jobbra dől, annak ott lent balra kell billennie.
(Ott, ahol a Sejtéseket árulják, egy kis szerencsével még megkapható A Követ és a fáraó című könyv is. Ne tessék föladni!)

 

Nincsenek megjegyzések: