Na
ne: az az érzésem, hogy játszanak velem. Miután megnyílik a kiállításom a
bresciai Galleria dell’Incisionéban, végigböngészem, kikkel áll még
kapcsolatban a galéria. Steve McCurryről már tudok, neki lesz tárlata az
emeleti szobákban, ott ahol most Hokusai metszetei lógnak. (McCurry az, aki a
National Geographic leghíresebb címlapját fotózta, az ikonná vált afgán lányt a
fantasztikus tekintetével.) Na de most nem McCurryről és nem is Hokuszai szanról akarok írni, hanem Munariról. "Galleria dell’Incisione di Brescia presenta la mostra Bruno Munari"- olvasom
megdöbbenve a honlapon. Akár az évi rendes koincidenciának is vélhetném, ha nem
foglalta volna ezt már le Jurgis Baltrusaitis junior, az anamorfózisok
professzora. Bruno Munari nevét valamikor szeptemberben hallottam először,
amikor azzal hívott fel Farkas Anna, hogy húsz magyar tipográfus lány
parafrázisokat készít az illető munkáira, én meg legyek szíves megnyitni az
ezekből rendezett kiállítást. Hirtelenjében semmi kifogás nem jutott eszembe,
ráadásul annyira szégyelltem, hogy sose hallottam még a világhírű olaszról,
akit Picasso a graphic design Leonardójának nevezett, hogy kinyögtem egy elhaló
igent. A következő hónap azzal telt, hogy fölkészültem az olaszból, megismertem
a munkáit, átnyálaztam az életrajzát, kitanultam a stílusát, rájöttem, hogy
egyszerre van a születésnapunk (skorpió a szerencsétlen) és szerkesztettem egy hosszadalmas
megnyitó szöveget. Még az Utisz-blogra is fölpakoltam, Annáék meg kirakták a
MATT-ra. Hát ez a Munari, miközben én még édes tudatlanságban leledzve éltem
boldog, Munaritlan életemet, már ott lógott, elszántan és enigmatikusan éppen
azokon a falakon, amelyeket Signora Chiara, a galéria tulajdonosa már kinézett
a számomra. Pont egy éve volt itt kiállítása. A Munari-mirákulumhoz képest a
kiállításomról már csak prózaian egyszerű dolgokat írhatnék, hacsak az nem üt
szöget a rejtvényekre vágyó olvasók fejébe (az enyémből már több ilyen szög
görbéllik elő), hogy a csudába lehet az, hogy Róma legközepén, a Falconieri
palota márvány csarnokába húsz ember ha összejön, a vidéki kisvárosban meg
kétszázan tolonganak a három óráig tartó, konferansz és pogácsa nélküli
vernisszázson. (Az már csak zárójeles mellékszál, hogy Danit, a kiállítás
kitalálóját leszámítva egyetlen magyar sincs köztük, a milánói konzul, akit
Chiara meghívott, végül kimentette magát valami fontosabb dolog miatt.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése