A csongrádi mesemondónál, Palásti Annánál (1889-1957),
pontosabban a meséit lejegyző Katona Imrénél találom a szót: hajdináskodni. Ahogy
leírom, alá is húzza nyomban a Word javítóprogramja: ilyen szó pedig nincsen.
Már én is kezdtem elbizonytalanodni, Kárpátaljáról származó nagyanyámtól ugyan
sokszor hallottam, amikor kisfiúként nagy magabiztosan valami kihaénnem emberkedésbe
fogtam, na ne hajdináskodj, de másoktól soha. Faggattam író, költő barátaimat, még a beregi népköltészet bölcs gyűjtőjét
is megkérdeztem, de nem ismerték a szót. Az Erdélyben haricska, másutt
tatárbúza néven is emlegetett hajdináról persze mindenki tudott, sőt a
hajdinakása, a hajdinalepény ismeretével sem volt gond, de az igét nem
hallották. Lehet, hogy nagymama sem otthonról hozta, Trianon után az Alföldre
került, a tiszazugi Csépán élt, Csongrádtól nem is messze, ott tanulhatta meg a
hajdináskodást, ami, legalábbis úgy képzelem, önálló szó. A növény és az ige
közt csak véletlen, formai egyezés lehet, nem kell köztük tartalmi összefüggést
keresni. Hangulatfestő szónak hiszem, a szó hangzása nagyon is emlékeztet arra
a hadováló, betyárkodó, duhajkodó gesztusra, amiért nagymama rám szólt: Istvánka,
ne hajdináskodj már annyit!
Oldalak
▼
2018. november 25., vasárnap
2018. november 24., szombat
PANNONHALMA
Egy kicsit elhanyagoltam a naplót, kimaradt például ez a múlt heti kiállítás Pannonhalmán, a bencés gimnázium galériájában. A címe: Dürer az erdőben. Leírom, amíg emlékszem a részletekre: Borián Elréd atya szervezte a kiállítást, a megnyitó előtt körbevezetett az apátságban (könyvtár, templom, gimnázium), Verba Andrea tartotta a megnyitó beszédet (a képek alatt elolvasható a teljes, a diákok számára lábjegyzetekkel is ellátott szöveg) és Borka Vince csinálta a fényképeket. Köszönet mindnyájuknak. A kiállítás előtt megnéztük Hefter Laci Üvegmúzeumát a hegy tövében és együtt ebédeltünk. Laci számára is emlékezetes nap lehetett, mert este kapta meg a megyei Primissima-díjat.
Képekről
képekben
Orosz István „Dürer az erdőben” című kiállítása
Kedves
Diákok és Tanárok, fiatalok és idősebbek, kedves Vendégek!
Engedjék meg, engedjétek meg, hogy „itt és most” egy kicsit
személyesebb hangvétellelszóljak, és egy röpke pillanatra a múló idő nyomába
szegődjünk…
Emlékszel még a felhők vonulására, ahogy az égbolton
fodrozódó „sárkánykocsi” felhőponyvája lassan szertefoszlott? Fel tudod idézni,
ahogy hazafelé bandukolva a tócsák tükröződéseiben észrevetted a felsejlő,
fordított világot, vagy a fák meghasadt kérge mentén kirajzolódó, furcsa
arcvonásokat? Vajon mire gondoltál, amikor a kihalt vasútállomáson egykedvűen
bámultad a hámló vakolat groteszk rétegrajzait? Talán ismerősek számodra ezek a
pillanatok, de lehet, hogy a benyomás rögtön elillant, mit sem sejtve
továbbléptél, és azt sem vetted észre, hogy közben odébb görgettél néhány
útszéli kavicsot.
Mindez nem meglepő, a hétköznapi realitás fogságában a
szabadon lebegő éber figyelem gyakran kikapcsol, csak elvétve vagyunk képesek
követni a véletlen benyomások adta új impulzusokat.[1]
Orosz István, grafikus, író,
plakáttervező, animációs-film rendező, egyetemi tanár, a közismert,
rendszerváltó plakát, a Tovarisi konyec
alkotója.[2] A 2018-as esztendő
invenciózus[3] bemutatkozásai közül
külön figyelmet érdemel az elmúlt nyáron Szem-fény-vesztés
címen Polgár Botond szobrászművésszel nyílt közös tárlata Tihanyban, vagy a
Kínában megrendezésre kerülő Lélek-Jelen-Lét
címmel megnyílt, a magyar képző- és iparművészetet reprezentáló[4] kiállítás. A Bencés Gimnázium Galériájában most látható
művei különös belső utazásra hívnak bennünket.
A kiállított grafikai lapok meghökkentő módon átrajzolják a
realitásról alkotott elképzelésünket, a bennünk élő, ismertnek vélt,
biztonságos tér képét. E művekben az ábrázolt kép tere olyan látlelet, ahol
minden egyszerre látszik, és mégis azt tapasztaljuk, nem látunk tisztán. Ez a
konkrét, szeretetteli, aprólékos gonddal, minden finom részletre kiterjedő
figyelemmel leképezett tér, úgy tűnik, szétfeszíti felfogóképességünk határait.
Az ide-oda pásztázó tekintet szüntelen gellert[5] kap, a percepció[6] elindul, de a következő
kanyarban – rövid úton – zsákutcába jut. Az észlelt forma részleteit nézve, az
előtér és a háttér egymáshoz való viszonya, a képtárgyak téri helyzete zavarba
ejtő, nehezen lokalizálható.
Orosz István talányos, a múló idő
teréből kilépő képei az „itt és most”-ban valódi jelen-létre hívnak. A látás
megtöretett stációiban a néző – minden ellenkezésének dacára – tevékeny
képalkotóvá válik. Szemünk mozgását követve, a szüntelen oda-vissza olvasatban,
az érzékelés – észlelés folyamatát kétségek kísérik, bizonyosságunkat veszítve
csöndes keresztutat járunk. Fent vagy lent, kint vagy bent, a tükröződő,
önmagukba visszaforduló, folyton átlényegülő tér-szegmentumok[7] minduntalan felülírják
a bennünk élő, régmúltban bevésődött, egyértelmű észlelési koordinátákra
számító, archaikus mintázatot. A kép elrejt és feltár, az állandó kettős
olvasatban edződő tekintet végül megadóan a felfoghatatlan elfogadására, a
paradox térélmény tudatos befogadására kényszerül.
Orosz István az európai
művészettörténetbe ágyazódó művészi képrejtvényei Holbein, Leonardo, Dürer, Arcimboldo, Magritte, Escher talányos
alkotásaival tartanak rokonságot. Képei a megidézett művészek és a letűnt korok
emblematikus[8] épülettöredékei révén
az újrafelfedezés örömével ajándékozzák meg a nézőt. A szimbolikus tér
kitüntetett pontjai olyan találkozási pontok, ahol a jelen bámészkodó
metszéspontján a múlt és a jövő egymásba játszik, a folytonosan ismétlődő,
észrevétlen nézőpontváltásban újra meg újra tetten érhető egyfajta finoman
oszcilláló[9] átváltozás. A stabilnak
látszó, épített tér talán éppen ezért – elsősorban az állandóan változó,
folyamatosan megnyíló tereptárgyak: a lépcső, kút, ablak, ajtó, kapu, boltív-
vagy balusztrádsor mobil kontinuumaként[10] van jelen. Az ismerős
és ismeretlen formák határán, örök jelen időben lebegő kompozíciókon a hiány
jelképes értelmet kap. A síkot váltó falak észrevétlen elmozdulnak, a karcsú
oszlopok és a tovafutó boltívek sora a végtelen térbe vezetik a tárgytól lassan
eloldozódó, a gyermeki szem újra megtalált frissességével, szabadon kalandozó
tekintetet.
Az ismétlődő, mégis folyton átváltozó motívumokat szemlélve
már-már úgy érezzük, magunk is Odüsszeuszként bolyongunk a kollektív emlékezet
nyomokban felbukkanó képtöredékei között, pedig utunkon a fortélyos görög,
küklopszokat is megtévesztő Utisz /
Senkise álruhájában maga a biztos kezű művész vezet. A leírhatatlan téri
formációk, mint megannyi rejtelmes képlet magányos szigetként húzódnak meg
tudatunk peremén. Az itt-ott feltűnő paradicsomi kertben és a sűrű erdő mélyén
a közeledés-távolodás archaikus aranykort idéző ritmusában gyermekkori emlékek
sejlenek fel. A Dürer az erdőben című
kompozíción közelről a tájkép részleteiben gyönyörködünk, távolabbról az
összeolvadó részletek nyomán kirajzolódó ismerős művészportré ad arcot a
tájnak.
És vajon mit adhat nekünk a kiállított képek tükrében az itt
kibontakozó Genius loci, a hely
szelleme? Hol kezdődik az „itt”, és van-e határa a „most”-nak? Milyen
spiritualitásból táplálkozik ez a különös perspektívájú képtér és az adott
hely, a közös Ház univerzuma? Az
apátság, a bazilika és a monostor épületegyüttese, az arborétum és a benne
rejlő labirintus, a gimnázium és az összekötő folyosók – a terek, amelyeket
olyan jól ismertek –, a torony és a kupola, a sportpálya, a mozgókép és a zene
díszterme, a galéria és a hozzá kanyarodó lépcső… Vajon hogyan lehet átlépni,
esetleg egy megálmodott lyukas órán átlógni a kép terébe? Amit most együtt
látunk: az mindig elmozdulás, nézőpontváltás. Alászállás és felemelkedés,
kapcsolódás és elengedés – szüntelen úton lét…
Amit még látni vélünk, az az enciklopédikus[11]
szakavatottsággal megírt természetrajz és a hajdani, különleges
perspektívatorzulások kiábrázolásával foglalatoskodó, 17. századi minorita
szerzetes geometria tankönyvén[12] nevelkedett, annak
minden fortélyával megáldott térlátás és játékos teremtőerő. Az anamorfikus
geometria[13] és a melankólia[14] bűvöletében formálódó,
hasadt világunkat újra meg újra lenyűgöző tér-idő rezervátum, kincses sziget,
mentális Wunderkammer,[15] amiben békésen megfér
egymás mellett az egykori különleges uralkodói ajándék, bolygónk egyik
legveszélyeztetettebb állatfaja, a kihalófélben is fenséges rinocérosz, az
emberi kétségeket ébresztő, testetlen diadalív, Piranesi[16] Budapesten, és a
tócsában villanó penge fény…
Kérem, fogadjátok szeretettel a kiállítást!
(Verba Andrea)
[1]impulzus:
hirtelen hatás, (erős) külső vagy belső késztetés. (Az idegen szavakat,
kifejezéseket Borián Elréd atya kérésére lábjegyzeteltem a megnyitó szöveg gimnáziumi
honlapon megjelenő változata számára.)
[2]A Tovarisi konyec! – Elvtársak
vége! című plakátról ld. Orosz
István: A húsz éves plakát című írását:
utisz-utisz.blogspot.com/2009/06/husz-eves-plakat.html
[3]invenciózus:
leleményes, ötletgazdag, művészi alkotóképességgel teljes, ihletett
[4]reprezentáló:
bemutató
[5]gellert
kap: akadályba ütközik és ezért irányt változtat
[6]percepció:
érzékelés – észlelés folyamata
[7]tér-szegmentum:
tér - szelet, metszet, rész
[8]emblematikus:
jelképes
[9]oszcilálló:
időben ismétlődően változó / mozgó, rezgő, ide-oda mozgó
[10]kontinuum:
folytonosság
[11]enciklopédikus: minden ismeretet átfogó,
minden emberi tudást magába foglaló
[12]A matematikus és illuzionista Jean-François Niceron minorita szerzetes, 1638-ban kiadott La
Perspective Curieuse, ou magie
artificielle des effets merveilleux című könyve nagy hatással volt Orosz
István művészetére, munkáiban a Niceron-féle anamorfikus szerkesztési elvet
fejlesztette tovább.
[13]anamorfikus
geometria: geometrikus térformákból álló, több jelentésű, szerkesztett vetületi
kép. Anamorfózis: ’átalakulás’ A művészettörténetben a csak egy különös
nézőpontból, vagy egy tükörtárgy segítségével felismerhető, torzított
perspektívájú kép, optikai illúzió elnevezése.
[14]melankólia:
mélabú, búskomor lelkiállapot, itt egyúttal utalás: Dürer: Melankólia című kompozíciójára.
[15]Wunderkammer vagy Kunstkammer: a
reneszánsztól kezdődően a főúri, nemesi és a nagypolgári élet csodakamrája,
művészeti magángyűjteménye, egyfajta házi univerzum. A gyűjteményben található
különleges természeti képződmények, műalkotások és egyéb kuriózumok összessége
egyúttal jellegzetes szellemi univerzumot is képvisel.
[16]Piranesi 18. századi
itáliai rajzművész, rézmetsző, építész. Többek között az antik és a korabeli
Róma városképét megörökítő grafikai sorozataival megteremtette a régészeti
publikáció alapjait. Ugyanakkor Piranesi
Budapesten utalás Orosz István itt kiállított művére.
2018. november 4., vasárnap
AZ ÖRÖK FOLYOSÓ
A perspektívák folyosóján
árad tovább, tovább a fény,
zuhog az oszlopok során,
árnyékra lelni nincs remény.
Ömlik, dől, árad és szakad,
szikrázó kvantum őrlemény,
űz, követ, elébed szalad,
körülvesz, hozzád idomul,
úgy érzed, belőled fakad,
minden távlattan felborul,
egy bibliai, messzi város
pulzál az éjben valahol.
Ívek, kövek, balusztrádos
korlátok és párkányzatok.
Minden törvény oly talányos,
s mindegyik sor csak új titok.
Mint mágnespatkó reszelék
rendeződik a pólusok
mentén a táj, a teremtés
előtti pillanat lehet,
a sík fölött a karcos ég,
mint nukleáris por lebeg.
Sejtburjánzás a növő Hold,
Galaktikus tükörlelet,
minden színt egyszerre kiolt.
Lüktet, akár egy költemény
a most mögött a lesz s a volt.
Zakatol az ívek során,
tovább, tovább, a fény, a fény
a perspektívák folyosóján…
(s megint előröl)